Jordkloden består av 70 prosent vann, men kun 2 prosent av proteinkonsumet vårt kommer fra havet. Hvordan skal man få flere til å velge mat fra havet?
Ifølge Norges sjømatråd er Norge verdens nest størst sjømatnasjon, og vi eksporterer cirka 36 millioner sjømatmåltider ut i verden hver eneste dag.
– Enda flere må spise sjømat. Det er viktig både i et helse- og klimaperspektiv, noe flere forskningsmiljøer har konkludert med. Derfor har vi kartlagt hva forbrukere rundt om i verden krever av sjømatprodusenter, sier Tom Jørgen Gangsø, direktør for markedsinnsikt hos Norges sjømatråd.
Han trekker frem fem forbrukertrender som vil være spesielt viktig i årene som kommer.
1. Netthandelen øker
Netthandel når sjømatkonsumenter på en helt ny måte. Stadig flere ønsker å handle sjømat over nett. I dag blir cirka 28 prosent av dagligvarehandelen i verden gjort via nettet, men andelen er forventet å øke betydelig i årene som kommer, spesielt i Asia.
2. Bærekraftfokus blant de unge
Ikke overraskende er bærekraft viktig for folk flest, men aller viktigst hos den yngre generasjonen. Sjømatbedrifter som ikke følger opp og beviser at deres produksjon er bærekraftig og miljøvennlig, risikerer å miste kunder.
3. Åpenhet
Dagens forbrukere er mer kravstore. Sjømatprodusenter må bevise og synliggjøre at maten de produserer og høster fra havet er gjort på en riktig måte. Dette er viktig for å bevare og bygge tillitt til sjømaten.
4. Convenience – enkle og tilrettelagte løsninger
Raskt oppsummert betyr convenience at folk ønsker kjappe, enkle og trygge løsninger – altså mat som kan tilberedes raskt og er tilrettelagt for en hektisk hverdag. Fisk må gjøres mer tilgjengelig.
5. Helse og velvære
Eldrebølgen skyller inn over oss. Kroniske sykdommer øker, og i tillegg har pandemien gjort at folk har et større fokus på helsen sin. Dette gir muligheter for sjømaten – som er kjent for å være sunn og helsebringende.
Stadig mer kravstore forbrukere med makt
– Skal jeg oppsummere disse fem forbrukertrendene enkelt, vil jeg si at dagens konsumenter har blitt mer komplekse. De krever mer. De følger med på det som skjer, samtidig som de forlanger enkle, bærekraftige og tilrettelagte løsninger. Maten de handler skal helst være et tastetrykk unna, den skal være rask å lage, produsert på en bærekraftig måte som tilfredsstiller deres verdivalg – og den skal selvfølgelig også være sunn og smaksrik, avslutter Gangsø.
Tekst: Norges Sjømatråd