Skip to main content
Home » Vekst i Innlandet » Når snøen ryddes vekk, starter det alltid i Gjøvik
Sponset

Industribedriften Øveraasen i Gjøvik er verdensledende på utvikling og salg av snøryddeutstyr. Allerede idag slipper monstermaskinene på 1000 hestekrefter ut renere luft enn de suger inn.

Hvorfor kalles det «innspurten» når huset pyntes til jul? Den egentlige spurten er når halve Norge haster hjem til slekt og familie. Hvem tenker da på maskineriet som rydder snøen av veien, skinnegangen eller rullebanen?

Antarktis, Istanbul og Alaska

Felles for disse stedene er at Øveraasen har levert snøryddemaskiner dit og de fleste «hjørner» av kloden. Eksportandelen til Øveraasen er på over 80 prosent. Antarktis? Snøen må ryddes bort fra isen ved forskningsstasjonene også. Men 75 prosent av leveransene går til store flyplasser verden over, herunder IGA, flyplassen i Istanbul. Snø i Istanbul?

– Ja, kaldluften trekker ned fra Sibir og over Svartehavet, og det kan gi store snøfall i Istanbul, forklarer Thor Arve Øveraasen, eier og administrerende direktør i Øveraasen. Men ikke så ofte.

– Det blir litt som å ha en brannbil. Du håper at du ikke får bruk for den, sier han.

Thor Arve Øveraasen

Eier og administrerende direktør i Øveraasen

Et industrieventyr i Innlandets teknologihovedstad

Øveraasen holder til i Gjøvik som har et stort teknologimiljø.

– Vi tok innersvingen på Hamar og Lillehammer da vi fikk NTNU hit, ler Øveraasen.

Familiebedriften omsetter neste år for rundt 500 millioner norske kroner årlig, med 100 ansatte på Gjøvik og mer enn 150 i arbeid med komponentproduksjon andre steder i Europa. Øveraasen er en populær arbeidsplass med høykompetente medarbeidere og internasjonale kunder.

– Hos oss er det kort vei fra idé til ferdig produkt. Alle får være med hele veien, forteller Øveraasen.

Rullende luftrenser

Bedriften leder an når det gjelder innovasjon og bærekraft. Maskiner som yter rundt 1000 hestekrefter trenger vanligvis en forbrenningsmotor. Men nå arbeider Øveraasen med planer om elektriske kjøretøy som produserer sin egen strøm ved hjelp av brenselceller som går på hydrogen.

På Arlanda har Øveraasen akkurat levert selvkjørende maskiner. Seks, syv biler i bredden pløyer, feier og blåser snøen av rullebanen i én vending. Fra neste år kjører bilene av seg selv også på Gardermoen. Kjøretøyene er blitt så rene at det er færre partikler i luften som slipper ut enn de som suges inn i motoren.

– Det som gjenstår er CO2-utslippene. Men innen 2035 skal både produksjon og drift være CO2-nøytral, avslutter Øveraasen.

Av Christian Geelmuyden

Next article