Skal man oppnå de globale bærekraftsmålene og EUs klimamål må næringslivet involveres. OsloMet har som mål at bachelorstudentene skal ha grunnleggende kompetanse i bærekraft ved endt utdannelse.
Viserektor for forskning og utvikling ved OsloMet, Per Martin Norheim-Martinsen, mener man må integrere forskning på bærekraft inn i utdanningene.
Per Martin Norheim-Martinsen
Viserektor for forskning og utvikling ved OsloMet
Foto: Sonja Balci
– Som storbyuniversitet er det implisitt at vi skal bidra til bærekraftig regional utvikling innen næringsliv og offentlige tjenester som våre profesjonsutdanninger retter seg mot. Vi ønsker å utdanne studenter som har bærekraftperspektivet innlemmet i måten de tenker på, slik at de tar dette med seg inn i arbeidslivet.
Forskningsbasert læring
To forskere som ruster studentene til et arbeidsliv med høyt fokus på klimamål og bærekraft er professor Peter Geoffrey Schild, forskningsleder for forskningsgruppen SustainaBUILT, og professor i designteori, Astrid Skjerven, som deltar i forskningsgruppen Design, kultur og bærekraft. Hun leder også planleggingen av et nytt PhD-program om innovasjon for bærekraft, som blir selve «flaggskipet» i OsloMets satsning på dette området.
Astrid Skjerven
Professor i designteori ved Oslo Met, Fakultet for teknologi, kunst og design, Institutt for produktdesign
Foto: Maja Stende/Oslo Met
Produktdesign
Professor Astrid Skjerven og hennes kollegaer arbeider for at studentene skal ha bærekraft som en ryggmargsrefleks når de senere i livet skal designe fremtidens produkter og tjenester.
– Folk tenker gjerne på design som noe som øker forbruk, men i dagens undervisning er bærekraft integrert slik at vi får mindre forbruk og mer gjenbruk, sier hun.
– Når en skal tenke grønn omstilling i design, handler det om å endre tanke- og handlingsmønstre hos både designere og brukere. Vi må satse på kvalitet og gjenbruk, skape produkter som varer lenger og systemer som støtter opp under dette, sier Astrid Skjerven videre.
– Grønn omstilling er et stort fagfelt som innlemmer mange ulike disipliner. Det betyr at tverrfaglig samarbeid er nødvendig for å lykkes. Det er nettopp dette det nye PhD-programmet i innovasjon for bærekraft legger opp til.
Peter Geoffrey Schild
Leder av forskningsgruppen SustainaBuilt
Foto: Sonja Balci
Klimanøytrale bygg
Professor Peter Schild og kollegaer forsker på hvordan man kan oppnå klima- og energinøytrale bygg gjennom utvikling av nybygg og rehabilitering av eksisterende bygningsmasse.
– Utslipp av klimagasser fra byggevirksomhet og drift av bygninger er enorme, hele 38 prosent av de globale utslippene, sier han.
EU har derfor vedtatt at hele bygningsmassen i EU skal bli klima- og energinøytral innen 2050.
– Dette er bakteppet når vi utdanner fremtidens ingeniører i fagfeltet «energi og miljø i bygg» på OsloMet.
Byggenæringen etterspør ingeniører med tverrfaglig og dyp kompetanse i grensesnittet mellom bygningsteknologi, installasjoner, innemiljø og arkitektur. Studentene lærer om energieffektiv klimatisering, smart automasjon, lokal fornybar energi, bygningsfysikk, helse, og mye mer.
Prosjektering av plusshus krever i tillegg høy digital kompetanse.
Stort potensial innenfor VVS
– Vårt nyeste forskningsprosjekt ser på reduksjon av klimagassutslipp fra produksjon, bruk, og utskiftning av VVS-installasjoner. Byggenæringen vet lite om dette, men foreløpige analyser viser at det utgjør en vesentlig andel av byggets totale klimagassregnskap, spesielt ved rehabilitering.
– Skal vi klare å gjøre EU klimanøytral innen 2050 må vi ikke bare forske, men også gjennomføre, sier Peter Schild avslutningsvis.
Det er nettopp dét vi ønsker å gi våre studenter, påpeker viserektor Per Martin Norheim-Martinsen, – handlingskompetanse basert på kunnskap.