I Vygruppen er honnørord som «bærekraft» og «mangfold» mer enn ord. Blant lederne er det nemlig enighet om at konsernet er begge deler.
På Kvinnedagen er det spesielt interessant å hilse på noen av kvinnene i ledelse. Ingen av dem ble spurt om bærekraft, likevel er det den alle tre trekker frem som spesielt motiverende. Deriblant Linda Emilie Treider Ellingsen, direktør for drift og produksjon i Norges største transportør av gods på jernbane, CargoNet.
– Som leder av en stor driftsorganisasjon, med medarbeidere på ti ulike lokasjoner, består dagene mine av en fin miks av operativt og strategisk arbeid. Mange av kollegene holder til på Alnabru-terminalen, så jeg prøver å være der minst halve tiden, mens resten av tiden tilbringes på hovedkontoret, sier hun.
Linda Emilie Treider Ellingsen
Direktør for drift og produksjon i CargoNet
Linda har en bachelor i samfunnsøkonomi og en master i ledelse, men mesteparten av karrieren har hun brukt på logistikk, så det er kanskje ikke så rart at hun i fjor sommer landet i CargoNet.
Kremjobb
– Det som er så fantastisk ved å jobbe her, er at selve kjernevirksomheten er så bærekraftig. Hvem er vel uenig i at det er bedre å frakte gods på bane enn på vei, eller at folk tar tog og buss i stedet for bil? Hos oss har vi ingen behov for grønnvasking eller fikse bærekrafts-tiltak, for vi er bærekraft, fortsetter Linda.
– For meg er det viktig å jobbe et sted som tjener samfunnet, og når du, som meg, er så opptatt av logistikk, er dette kremjobben! Dessuten er mulighetene for karriereutvikling svært gode, med mye intern mobilitet. Har vi en rolle ledig, ser vi alltid etter interne kandidater, på tvers av Vygruppen, forteller hun.
Hun har selv ledet et konsulent-team for forbedringsstøtte i Vy.
– Der kom jeg over en interessant kandidat, som jeg nå henter inn i min organisasjon, for vi har mange sterke ressurser i konsernet. Det er jo det som er så fint med et så stort selskap, det at vi har et internt arbeidsmarked, med gode utviklingsmuligheter.
Ved hovedkontoret til Vy Buss finner vi sivilingeniør Kristine Eiken Sortland, som er direktør for trafikksikkerhet, kvalitet og miljø.
– Arbeidsdagene er veldig varierte, avhengig av hva som står på tapetet. Gjennom året har jeg blant annet ansvar for ISO-sertifiseringene. Siden Vy Buss er så geografisk spredt, kan det gjerne handle om Teams-møter med avdelingene eller hovedverneombudet, og arbeidsmøtene er nok dem jeg liker aller best, sier hun.
Kristine Eiken Sortland
Direktør for trafikksikkerhet, kvalitet og miljø i Vy Buss
Er du vår nye medarbeider?
Hos oss kan du bidra til at flere reiser kollektivt og miljøvennlig. Her kan du lese mer om hvilke muligheter som finnes i et av Nordens største transportkonsern.
I front
– Jeg har hatt gleden av å jobbe med trafikksikkerhets-sertifisering, som vi var de første i Skandinavia til å få på plass. Og så må jeg nevne at vi var først ute med svanemerkede vaskehaller i Norge, så jeg har fått rikelig anledning til å jobbe med fremoverlent arbeid.
Kristine forteller at det også legges mye arbeid i å få alle ansatte til å gå i takt som organisasjon, inkludert siste halvårs arbeid med klarspråk, som er helt nødvendig på en arbeidsplass med mange nasjonaliteter.
– I senere år er Vy Buss blitt koblet mye tettere til resten av Vygruppen, som også har bidratt til å styrke lagfølelsen, forteller hun, men det var ikke så selvsagt at hun skulle ende opp i transportsektoren.
– På NTNU studerte jeg først kjemi, men var klar for mer organisatoriske fag, og fant en linje for HMS. Etter utdanningen havnet jeg i Oslotrikken, før jeg endte opp i Nettbuss, forløperen til Vy Buss. Jeg har vært så heldig å få jobbe med utvikling og i organisasjoner under store endringer, så det har aldri vært kjedelig, sier Kristine.
Hun mener noe av det fine med Vygruppen, er at konsernet hele tiden vil ligge i front, ikke minst når det kommer til miljø.
– Det har ført til at vi har fått lov til å prøve nye ting, simpelthen fordi konsernet tør, og er stort nok til å gjøre noe med bærekraftsmålene.
For økonomidirektør Anniken Halle i Vy tog er nettopp satsingen på bærekraft spesielt motiverende.
– Bærekraft ligger jo i kjernen av alt vi driver med. Hvis vi når målene for kundevekst, bidrar vi samtidig til å redusere utslippene. Det er én av grunnene til at jeg begynte her. I tillegg er det å jobbe et sted med så dyktige kolleger, på så mange ulike fagfelt, veldig motiverende, forteller hun.
Anniken Halle
Økonomidirektør i Vy tog
Dyktige folk
Anniken har en master i finans fra Copenhagen Business School, og jobbet først seks år med transaksjonsrådgivning i KPMG.
– Det var noen eks-kolleger som tipset om en relevant stilling i det som da var NSB. Jeg må tilstå at jeg var betenkt over å jobbe i et stort statseid selskap, men forsto snart at det skjedde mye spennende i selskapet, med dyktige, fremoverlente folk. Så jeg kastet meg uti, og har ikke angret!
– I starten arbeidet jeg med transaksjoner, og hadde prosjekter på tvers av hele konsernet. Etter hvert jobbet jeg mer og mer med Vys to joint ventures innenfor reiseliv, Flåm Utvikling og Fjord Tours. Og når sistnevnte trengte en ny CFO, fikk jeg mulighet til å prøve meg i en konstituert rolle der.
Etter det jobbet Anniken to år som Vys ansvarlige for reiseliv.
– Reiselivs-rollen var en fantastisk erfaring, og inkluderte både styreverv i reiselivsselskapene og mange flotte reiseopplevelser i Norge. I fjor sommer kom imidlertid muligheten til å søke stillingen jeg har nå, og siden jeg er så glad i både tog og tall, kunne jeg ikke la sjansen passere.
– I rollen får jeg virkelig utfordret meg, og jobber med mange ulike og spennende problemstillinger. Akkurat i dag har jeg for eksempel gått fra temaer som utvikling av et av systemene våre, til fremtidig strategi for togvirksomheten, via avdelingsmøte med økonomigjengen, til et statusmøte med Jernbanedirektoratet. Så nei, ingen dag er lik, og det er sånn jeg trives best, avslutter Anniken.
Er du klar for et viktig oppdrag?
Hos Vy kan du bidra til at flere reiser kollektivt og miljøvennlig. Her kan du lese mer om hvilke muligheter som finnes i et av Nordens største transportkonsern.
Av Jarle Petterson