Imtas Prosjekt forenkler gjennomføring av prosjekter ved å tilby et bredt spekter av ingeniørtjenester, fabrikasjon og vedlikehold. Det reduserer kundenes behov for å koordinere mellom flere underleverandører og er både tids- og arbeidsbesparende.
– Da Imtas Prosjekt ble etablert i 2006, besto selskapet kun av én mann som leverte mekanisk vedlikehold og mekaniske servicetjenester til bedrifter i Mo i Rana industripark. I dag har vi en omfattende virksomhet og omsetter for om lag 350 millioner kroner, så det har vært en eventyrlig utvikling, forteller Svein Mediå som er markedssjef i Imtas Prosjekt.
Svein Mediå
Markedssjef, Imtas Prosjekt
Selskapet jobber innen industri, bygg og anlegg, akvakultur og energi, og tilbyr tjenester som engineering, maskinering, fabrikasjon, sveising, vannskjæring, plastarbeider, montasje, vannkraft og mye annet. Med over 150 ansatte og 8 000 kvadratmeter med verksted- og kontorfasiliteter, er selskapet godt rustet for å håndtere alt fra enkle serviceoppdrag til komplekse totalleveranser av alle størrelser.
Imtas Prosjekt er basert i Mo i Rana, en by som ligger strategisk til i Nord-Norge og er kjent for sin industrielle aktivitet, spesielt innen prosessindustrien. Selskapets lokalisering i denne regionen gjør det mulig å betjene kunder lokalt, samtidig som de også tar på seg prosjekter over hele landet. Imtas’ datterselskap i Harstad, med sine 30 ansatte, utvider rekkevidden og kapasiteten til selskapet ytterligere.
One stop shop
Siden Imtas Prosjekt har flere fagkategorier som passer inn under de tjenestene som kundene etterspør kan de påta seg mer omfattende totalleveranser enn mange andre.
– De som benytter oss slipper å forholde seg til mange leverandører, men kan få alt på ett sted som en one stop shop. Vi har egne mekanikere, rørleggere og en rekke andre fagfolk, og kobler gjerne også på ingeniører som kan gjøre nødvendige betraktninger og vurderinger før arbeidet starter. For eksempel ved å utføre avanserte 3D-scanninger for å måle om det er plass til et bestemt utstyr enten det dreier seg om en girkasse i et maskinrom eller kanskje en turbin til et vannkraftverk, forklarer Mediå.
– Det er en mye mer effektiv arbeidsprosess for kunden å gjøre det på denne måten enn å måtte innhente priser, bestille tjenester flere steder og å måtte koordinere arbeidene til flere ulike leverandører, noe som ofte ville vært alternativet, tilføyer han.
Tre ISO-sertifiseringer
Imtas Prosjekt har ikke bare satset på vekst, de har også nylig gjennomført tre ISO-sertifiseringer med ISO 9001 for kvalitet, ISO 14001 for miljø og ISO 45001 for arbeidsmiljø.
– ISO-sertifiseringene bidrar til å forsikre kundene våre om at vi er en seriøs aktør med orden i systemene, at vi opererer etter anerkjente standarder for kvalitetsstyring og etikk, samt at vi alltid jobber med kontinuerlig forbedring og med å forebygge avvik, understreker Mediå.
Et naturlig førstevalg
– Årsaken til den sterke veksten vår er nok at vi blir oppfattet som en entusiastisk, kunnskapsrik og løsningsorientert leverandør som leverer et bredt spekter av tjenester til en rekke forskjellige bransjer. Vi scorer også mye på at vi ofte strekker oss litt ekstra for kundene våre, noe som har blitt lagt merke til. Hele organisasjonen vår er opptatt av at vi leverer de beste løsningene til kundene våre. Sykefraværet er kun på 3,5 prosent, noe som er lavt sett i forhold til virksomheten vår, det er vi ganske stolte av og det sier også ganske mye om et godt arbeidsmiljø. Den viktigste rettesnoren vi jobber etter hver eneste dag er å være førstevalget for våre kunder, samarbeidspartnere og ansatte. Det er visjonen vår, avslutter Svein Mediå.
Service- og prosjektleverandør innen industri, bygg og anlegg, akvakultur og energi
Av Tom Backe