Skip to main content
Home » Fremtidens industri » PowerPoints og strandede piloter?
Fremtidens industri

PowerPoints og strandede piloter?

Verdens første langtgående nullutslippsfartøy bygges på Moen Verft i Trøndelag. Foto: Renergy Cluster

En rekke banebrytende innovasjoner er lansert og realisert i Norge siden det grønne skiftet begynte å trende et stykke utpå 2000 tallet. Verdens første flytende havvindturbin Hywind, batterifergen MF Ampere, og Pilot-E Utslippsfri arbeidsbåt for å nevne noen.

I kjølvannet av disse, og mange andre realiserte piloter finnes en rekke prosjekter som er stanset eller hangler videre i PowerPoints på konferanser. I tiden mens 2030 og halvering av utslipp var lengre unna enn 2010, var dette riktig fokus for å få opp den teknologiske modenheten (TRL) og demonstrere at en energitransformasjon er teknisk mulig.

Thomas Bjørdal

Daglig Leder RENERGY Cluster

Utvikling av markedet

Det neste trinnet ville så være å legge til rette for at markedet skal utvikle seg. Det krever også offensiv politikk, et offensivt støtteapparat og et offensivt næringsliv. En utrulling av de neste 10, 100 løsningene for å få opp produksjonslinjer, kostnadene ned og bygge eksportfortrinn.

Myndighetene, med direktører fra støtteapparatet og statsråder ved sin side med smil og snorklipping for en passende rekke med støtteprogram for markedsutvikling og markedsmodning burde vært en del av historien. Men nei, vi har stoppet opp. I stedet fortsetter vi med pilotstøtte, stykkvis og delt, dess mer kompleks, dess bedre. Det virker som man tror at markedsutvikling på magisk vis skjer av seg selv. Det at vi i ordskiftet trekker inn folklore om høner og egg for å forklare grunnleggende markedsteori sier muligens alt.

Utvikling av konkurransefortrinn

Vi må kravle opp fra sandkassen og ut i skolegården, fra Technology readiness levels (TRL) til Market Readiness Level (MRL). Ikke nye finurlige løsninger nå, men løsninger som lar seg skalere, som kutter utslipp, på områder hvor vi har et fortrinn og et eksportpotensial.

Slik vi gjorde det etter fergepiloten Ampere. Der skaleringsprogrammet rett og slett var offentlig innkjøpsmakt og støtte til en storstilt utrulling på rundt 75 fergesamband. Der kunden også kunne ta kostnad for ny energiforsyning.

Dette må vi også gjøre for privat sektor. Programmene må dekke både kostnad til lade- og fylleinfrastruktur og merkostnaden på fartøyene. Da får vi både en effektiv kraftnettutbygging, og utvikling av konkurransefortrinn for maritim næring.

Bistår med risikoavlasting

Som ledende energiklynge bistår vi næringslivet med risikoavlasting, og det er en utmattelse å se blant de som har vært pionerer. Risikoen i å gå først oppleves som uforholdsmessig stor når vi må ut i EU program for å finne riktig, og helt nødvendig program for å skalere opp, slik at bedriftene kan gå fra å sende grønne søknader, til grønne fakturaer.

Mer enn 100 bedrifter og organisasjoner deltar i RENERGY, og representerer en komplett verdikjede innen fornybar energi – fra energiselskaper og teknologileverandører til kompetansemiljøer og sluttbrukere av energi. Sammen utfordrer vi etablerte strukturer i energisektoren.

renergycluster.no

Tekst: Thomas Bjørdal

Next article