Skip to main content
Home » Vekst i Agder » Tester ut nye løsninger på fremtidens vei 
Sponset

Den 9,25 kilometer lange motorveien mellom Herdal og Røyskår i Lyngdal bygges med et strekk sirkulær asfalt. Det er første gang denne typen asfalt utprøves på en europavei i Norge. 

Det er en ulykkesbelastet strekning på E39 gjennom Lyngdal som nå får et kjempeløft til en kostnadsramme på 2,9 milliarder kroner. Dette vil forbedre kjøreopplevelsen og trafikksikkerheten for tungtrafikk og andre bilister betraktelig.  

– Prosjektet er i rute og er beregnet ferdigstilt i løpet av 2025, sier prosjektsjef Anita Enebakk i Nye Veier.  

Anita Enebakk 

Prosjektsjef, Nye Veier 

Prosjektet startet høsten 2021 og er forventet ferdigstilt i løpet av 2025. Ved hjelp fra totalentreprenøren Implenia Stangeland bygges totalt 9,25 km vei. Den består av 2,5 km vei i dagen, flere brukonstruksjoner samt to tunneler på henholdsvis 3,4 km og 2,7 km.

Nye Veier

Nye Veier AS er et heleid statlig aksjeselskap som har som oppgaver å bygge ut, drifte og vedlikeholde utvalgte veistrekninger. Selskapet ble opprettet i 2015, og har adresse og administrasjon i Kristiansand. Styret er utpekt av Samferdselsdepartementet. Selskapet har tre kjerneoppgaver: Planlegge, bygge og drifte veier. 

Nye Veier AS har tidligere bygget motorveier i Kristiansandsområdet og i Mandal. Første E39-prosjekt som ble ferdigstilt var E39 Mandal øst – Mandal by, som åpnet desember 2021. Året etter ble dette prosjektet koblet sammen med Kristiansand vest – Mandal øst. Selskapet har i disse dager mange pågående utbyggings-prosjekt rundt om i Norge. De har blant hovedansvaret for hele europaveien mellom Kristiansand og Ålgård. 

Les mer på nyeveier.no

Skissen over den nye veien. I overkant av ni kilometer med ny, trafikksikker E39 bygges mellom Herdal og Røyskår i Lyngdal. Illustrasjon: Nye Veier

Positive ringvirkninger

Det hele bindes sammen med Kvellandsbrua, en spektakulær konstruksjon med 300 meters lengde som er 70 meter høy fra elva under og opp til veibanen. På strekningen etableres to rundkjøringer, innfartsparkering, kollektivtilbud og gang-sykkeltilførsel langs tilførselsveiene.

– Utbyggingen av den nye veien har veldig mange positive ringvirkninger i næringslivet for hele regionen, med et stort antall små og store bedrifter involvert. Vi har god dialog med både kommunen, fylkeskommunen og andre interessenter sier Enebakk.

Prosjektsjef Anita Enebakk forteller at Nye Veier stiller i kontrakt krav til antall lærlinger. Totalentreprenøren skal ha minst sju prosent av den totale arbeidsstokken inne som lærlinger. I dette prosjektet har totalentreprenøren innfridd med god margin.

500 meter med sirkulær asfalt

Sirkulær asfalt er helt fri for ny stein og fri for nye jomfruelige oljeprodukter. Bruken av denne type asfalt på deler av ny E39 er en viktig del av Nye Veiers plan for å fornye og utfordre norsk samferdsel.

Den sirkulære asfalten i Lyngdal legges vest for Røyskårkrysset over en strekning på 500 meter. Forskere fra SINTEF følger opp hvordan asfalten oppfører seg både under legging og i tiden fremover, slik at man kan få kunnskap ut av dette pilotprosjektet.

SIRKULÆR ASFALT 

Til sirkulær asfalt brukes det stein enten fra gammel asfalt som er frest opp, eller masse som er vasket. Middelet som binder asfalten sammen kommer delvis fra gammel asfalt som freses opp, delvis fra andre resirkulerte bitumenprodukter og delvis fra biologisk opprinnelse. 

Andre tilsetningsstoffer i asfalten er også fra biologisk opprinnelse. Sirkulær asfalt består av deler som allerede brukes i anleggsindustrien, og som brukes om igjen. Eller, materiale som har en fornybar kilde, som erstatter fossile produkter. 

Asfalten er utviklet av Velde Asfalt i Rogaland. Den består av cirka 95 prosent gjenbrukt stein og cirka fem prosent bindemiddel. I sirkulær asfalt er det kun benyttet materialer som er brukt før. Steinmasser er blitt vasket og sortert slik at de kan gjenbrukes. Den tradisjonelle bitumen, som er et produkt som kommer fra raffinering av råolje og som transporteres langt, er blitt byttet ut. I stedet tas i bruk en blanding hvor tradisjonelle avfallsprodukter er blitt en ressurs som kan gjenbrukes i asfalten uten å forrige kvaliteten.

– Dette er et spennende pilotprosjekt som kan bety mye for at bransjen skal ta i bruk mer bærekraftige materialer, sier Enebakk.

Innovasjonsprosjektet gjennomføres i samarbeid med asfaltprodusent Velde, forskermiljøet i Sintef med flere.

Kvellandsbrua ruver 70 meter over elva Lygna. Foto: Nils Bernt Rinde
Next article