Etter vellykket testing av prototypen, er Seaonics i ferd med å kommersialisere Ocean Charger-løsningen for elektriske Service Operation Vessels (SOV). Dette skjer i en tid med økende interesse fra vindparkutviklere som ønsker å innføre bærekraftige praksiser i offshore vindindustrien.
Med det globale fokuset på å redusere karbonutslipp og øke driftseffektiviteten, er Seaonics’ Ocean Charger en viktig nyvinning. Nylige tester av høyspent lading på Rem Offshores diesel-elektriske hybrid CSOV REM Power har vist at løsningen fungerer.
Produktet er nå klart for markedet.
– Konseptet og kontrollsystemet er i hovedsak klart, og produktet er tilgjengelig for salg. Vi er de første på markedet og allerede i samtaler med vindpark-eiere, sier Bjørnar Huse, salgsleder for offshore energi.
Bjørnar Huse
Salgsleder for offshore energi i Seaonics
Effektiv lading gir store besparelser
Muligheten til å lade fartøy offshore, i stedet for å returnere til havn, er et stort skritt mot bærekraftig drift. Fartøyet kobles til vindparkens strømnett for regelmessig batterilading, noe som reduserer behovet for andre energikilder og sparer tid. Driftskostnadene for elektriske SOV-er er også lavere enn diesel, både fordi strømmen er billigere og fordi motorvedlikeholdet reduseres i følge Huse.
En stor SOV med plass til 60 personer forbruker 20-25 MWh per dag, og med 6 MW kan man lade opp for en hel dags drift på tre til fire timer. For vindparkutviklere forenkler ladestasjoner på turbiner logistikken og reduserer fartøyets behov for lange seilinger til havn.
Standardisert og fleksibel løsning
Ocean Charger er kostnadseffektiv fordi den bruker en bransjestandard plugg som allerede er i bruk for landstrømlading av cruiseskip og hybrid-elektriske fartøy. Dette gjør at integreringen går raskt og kostnadseffektivt, forklarer Huse. Løsningen er fleksibel og kan tilpasses alle turbiner og SOV-er, og systemet kan kobles til alle fartøys elektriske systemer, uavhengig av ladekapasitet.
– Den kommersielle versjonen skreddersys for hvert prosjekt, understreker Huse.
Fremtidige løsninger for morgendagens vindparker
Ettersom offshore vindparker vokser, forbereder Seaonics seg på å tilpasse Ocean Charger til fremtidige behov. De er allerede i samtaler med vindpark-eiere for å integrere ladeløsninger på turbiner og optimalisere energioverføringen ombord på fartøy. Tilpasningen tar noen måneder, så tidlig planlegging er viktig for prosjekter som skal settes i drift om noen år.
For vindparker som skal installeres om to til fire år, er det god tid til å designe, produsere og installere ladeløsningen på en ny SOV eller ettermontere en eksisterende. Å montere ladestasjonene på turbiner før de installeres, effektiviserer driften.
– Vi kan allerede nå gi detaljerte kostnadsoverslag, slik at aktørene har et klart bilde av investeringsbehovet, sier Huse. Totalkostnaden for prosjektet vil variere avhengig av antall ladestasjoner og nødvendig tilpasning.
Trygg og enkel i bruk
Når SOV-en nærmer seg ladestasjonen, griper en kran pluggen og kobler den til fartøyets ladetilkobling automatisk, uten manuell inngripen. Dette sikrer rask og presis lading, selv under krevende sjøforhold. Kabelen har slakk slik at fartøyet kan bevege seg opptil 20 meter uten risiko for skade, og sikkerhetsprotokoller sørger for at kabelen frigjøres automatisk ved behov.
Ladesystemet er utstyrt med vanntett deksel som beskytter pluggen når den ikke er i bruk, og sikrer lang levetid og minimal vedlikeholdskostnad.
Klar til å markedsføre verdens første offshore ladeløsning for nullutslippsdrift.