Generativ kunstig intelligens spås å utgjøre enorme verdier for norsk næringsliv. Her er fem leksjoner for å forstå teknologien bedre.
– Mange er nysgjerrige på kunstig intelligens, men opplever teknologien som forvirrende når de faktisk skal ta den i bruk, sier Dragana Trifunovic, fagansvarlig for kunstig intelligens i Digital Norway.
1. Det er forskjell på generativ KI og «annen» kunstig intelligens
Kunstig intelligens betyr ikke én spesifikk ting. Se på det som en sekkebetegnelse som rommer en rekke ulike former for teknologier og teknikker. For å gjøre landskapet litt enklere, kan kunstig intelligens deles i to kategorier: analytisk KI og generativ KI.
Analytisk KI handler om systemer som analyserer store mengder data for å komme med anbefalinger og beslutningsstøtte.
Generativ KI er et begrep som tar for seg systemer som genererer nytt innhold, som ikke finnes i verden fra før. Det kan være snakk om en unik tekst, en illustrasjon, video, bilde og lyd. ChatGPT er et eksempel på dette.
2. Kommuniser med teknologien
For å få noe fornuftig ut av generative KI-verktøy må du lære deg å kommunisere med dem. På fagspråket kalles kunsten å utforme effektive instruksjoner for «prompting».
På mange måter kan dette sammenlignes med hvordan du best mulig kommuniserer med et menneske: Du må være tydelig og sette klare rammer for hva du forventer av den du kommuniserer med.
3. Generative KI-verktøy er ikke kunnskapsmaskiner
Det er fort gjort å akseptere resultatene fra KI-verktøy som sanne. Enten det er tekst, bilder, lyd eller noe annet. Det er ikke så rart, de er laget for å være overbevisende. Selve algoritmene er finjustert for at resultatet du får skal være til å stole på. Ikke nødvendigvis fordi det er sant, men fordi det er sannsynlig.
4. Kan teknologien gjøre arbeidsoppgavene dine?
Det mange snakker om nå, er hvordan generativ kunstig intelligens kan integreres i daglige gjøremål og automatisere arbeidsoppgaver. Som et bindeledd mellom menneske og maskin. At du kan snakke med programvarer – og be dem om å løse oppgaver for deg. Et eksempel på dette er Microsoft 365 Copilot.
5. De som lykkes bruker KI som beslutningsstøtte
Du trenger ikke være bekymret for at kunstig intelligens kommer til å erstatte deg. Det er dog en større risiko for at mennesker som er gode på kunstig intelligens kan gjøre jobben din bedre enn deg. Felles for disse er ikke at de automatiserer alle arbeidsoppgavene sine. De bruker snarere heller KI til hjelp fra sidelinjen og til beslutningsstøtte. Her har vi alle noe å lære.
Digital Norway er en non-profit startet i 2017 av 15 engasjerte næringslivsaktører for å få fart på digitaliseringen av norsk næringsliv, med et spesielt fokus på små og mellomstore bedrifter.