Skipsfarten skal bli utslippsfri. Målet medfører klare krav. Fra 1. januar i år er hovedregelen at klima- og miljøhensyn skal vektes med minimum 30 prosent ved alle offentlige anskaffelser.
– Dette skaper muligheter for den grønne omstillingen. Alle deler av offentlig virksomhet kan og bør bruke sin innkjøpskraft, sier Magnus Eide som leder Grønt Skipsfartsprogram.
Magnus Eide
Leder av Grønt Skipsfarts-program
Statens Vegvesen (SVV) sammen med flere fylkeskommuner er ett eksempel på en offentlig innkjøper som har satt krav til leverandører og skapt resultater. Fergehistorien er et norsk eventyr. Fra den første utslippsfrie, hel-elektriske fergen i 2015 til 80 i 2024.
Asfalt er en annen suksesshistorie. Helt konkret; fra 2020 til 2023 ble CO2-utslippene fra SVVs asfaltkontrakter nær halvert. Grunnen er at SVV bruker sin innkjøpsmakt og premierer lave utslipp.
Hvordan vektlegge miljø 30 prosent?
Mange offentlige innkjøpere finner det utfordrende å stille konkrete krav ved anbudskonkurranser for å kunne vurdere leverandører opp mot hverandre.
GSP har gjennom piloter og prosjekter erfaring med å finne praktiske løsinger sammen med offentlige innkjøpere av maritime tjenester, og har blant annet utviklet «Veikart for grønn sjøtransport i bygg- og anleggsektoren».
Et annet konkret eksempel er – sammen med en rekke partnere og ledet av Kartverket – utvikling av enhetlige grønne kriterier for innkjøp av maritime tjenester knyttet til havbunnsundersøkelser.
Programmet jobber også tett sammen med LUP, Miljødirektoratet og DFØ.
Kommer innkjøperne i møte
I sum kjøper det offentlige varer og tjenester for rundt 740 milliarder kroner i året (SSB 2023). Ikke minst gjelder dette bygg- og anleggssektoren. Svært mye fraktes på skip.
– Norsk maritim næring skaper løsninger og Norge leder i stor grad an i det grønne skiftet på sjøen. Vi utvikler de grønne løsningene. Klare krav fra offentlige innkjøpere vil kunne skape muligheter for skalering, slik at vi kan komme fra de første få til de mange «grønne» skipene, sier Eide.
Rederiene jobber for å møte kravene, tilrettelegge for utslippsfri skipsfart, og komme de offentlige innkjøperne i møte.
For få måneder siden fikk eksempelvis Møre Sjø tilsagn fra Enova for to nye bulkskip med elektriske gravemaskiner og med hydrogen som drivstoff.
Klimakrav i offentlig innkjøp, lik de SVV har tilrettelagt for, vil kunne bidra til at disse skipene blir attraktive for alle befraktere – ikke bare disse to skipene, men etter hvert en hel flåte utslippsfrie skip.
Grønt skipsfartsprogram
• Grønt Skipsfartsprogram (GSP) er et offentlig-privat partnerskaps-program finansiert av medlemmene, og over statsbudsjettet ved Klima- og miljødepartementet
• Mer enn 100 partnere
• Visjon; Norge skal etablere verdens mest effektive og miljøvennlige skipsfart
• Mål: Grønn verdiskapning, økt konkurransekraft, arbeidsplasser og eksport
• GSPs Servicekontor har som mål å skape flåtefornyelse – få flere «grønne» skip på vannet
• 19 piloter realisert eller under realisering
• Programmet ledes av DNV