Da Ly Forsikring ble etablert i 2013, var visjonen klar: De skulle være en utfordrer i forsikringsmarkedet med kundetilfredshet som viktigste fokus. Ti år senere viser ferske tall at de har lykkes – selskapet topper nemlig kundetilfredshetsundersøkelsen for 2024.
Den ferske EPSI-undersøkelsen for forsikringsbransjen viser at Ly Forsikring scorer høyest på kundetilfredshet blant alle forsikringsselskapene i Norge. Med en score på 71,8 ligger de betydelig over bransjegjennomsnittet. Terje Aabakken, gründer og administrerende direktør i Ly Forsikring, er stolt over resultatene.
– Vi er utrolig stolte over at kundene våre er tilfredse og blir værende hos oss. Vi opplever at de som prøver vårt opplegg med Selective Insurance er veldig fornøyde. At vi nå scorer høyest på kundetilfredshet, viser at vår tilnærming fungerer, sier han, og takker kundene for tilliten.
Terje Aabakken
Gründer og administrerende direktør i Ly Forsikring
Personlig oppfølging gir resultater
Sentralt i selskapets suksess står deres unike tilnærming til kundebetjening. Hos Ly Forsikring får alle kunder en egen rådgiver og porteføljeforvalter.
– Ly Forsikring skal ha den beste rådgivningen og oppfølgingen av våre kunder. Vi hjelper kundene med å avdekke forsikringsbehov. Hva er det du trenger risikoavlastning på, og hva er det du kan ta ansvar for selv? Hvordan kan du forebygge skader og redusere risiko slik at forsikringspremien går ned? Dette er en del av vår rådgivning. Og inntreffer det en skade, så sørger vi for et raskt og effektivt oppgjør, sier Aabakken.
Spesialist på bedriftsmarkedet
Som spesialist på bedriftsforsikringer vet Ly Forsikring at grundig rådgivning kan være avgjørende.
– Vi tilbyr en gratis analyse av bedriftens aktiva, risiko og forsikringsforhold. Dette viser seg ofte å være vel anvendt tid, og vi har ukentlig kunder som får aha-opplevelser. Det er viktig at bedriftene både vet hva de må ha, og hva de kan ha av forsikringer, sier Aabakken.
Dette er Ly Forsikring
– Spesialistselskap som satser mot bedriftsforsikringsmarkedet i Norge
– Etablert i 2013
– 82 ansatte
– 13 kontorer mellom Tromsø i nord og Stavanger i sør
– Hovedkontor i Moelv
– Hovedfokus: Personrettet service og nærhet til kundene
– Best på kundetilfredshet i EPSI-undersøkelsen 2024
Dokumentert kundetilfredshet
Kundeundersøkelsen viser at selskapet utmerker seg spesielt på flere områder. På servicekvalitet scorer de 69,9 poeng mot bransjens 63,3, og på verdi for pengene oppnår de hele 78,8 poeng mot bransjens 69,1.
Undersøkelsen viser også at Ly Forsikring scorer særlig høyt på produktkvalitet med 79,3 poeng mot bransjens 75,9. Dette gjelder spesielt kundenes opplevelse av dekning og vilkår i forsikringene. I tillegg viser målingene at deres kunder er blant de mest lojale i bransjen, med en lojalitetsscore på 78,0 mot bransjegjennomsnittet på 71,8.
– Dette er tall som forteller oss at vår modell fungerer. Kundetilfredsheten bekrefter at vår filosofi om personlig oppfølging er riktig, sier Aabakken.
Grundig oppfølging
Den personlige oppfølgingen kommer til uttrykk på flere måter.
– Ved fornyelse går vi grundig gjennom hele forsikringsporteføljen med kunden. Dette gjør at vi kan tilpasse forsikringene til bedriftens faktiske situasjon, forklarer Aabakken.
Han påpeker at mange bedrifter er underforsikret i forhold til hva som kan dukke opp.
– Ta for eksempel avbruddsforsikring og driftstap – der er det mange som beregner for lave tall. Det er utrolig mye som spiller inn, og det er viktig at de ansatte i bedriften vet hvilken forsikring de har, forklarer han.
Årlige besøk skaper trygghet
Selskapet har valgt å ha kontorer over hele landet, fra Tromsø i nord til Stavanger i sør.
– Dette er fordi vi skal være tilgjengelig for kundene våre. Vi kommer ut på besøk årlig og har en grundig gjennomgang av forsikringene, forteller Aabakken.
Han understreker at rådgiverne er selskapets egne autoriserte ansatte, og at det ikke er provisjon inne i bildet.
– Det at vi har en kostbar kundebetjening for å bevare og følge dem godt opp, betaler seg i form av svært fornøyde og lojale kunder. Når kundene først har prøvd vårt konsept, blir de værende hos oss.
Vekst gjennom kvalitet
Siden oppstarten i 2013 har selskapet hvert år hatt en vekst på mellom 20-30 prosent.
– Forsikring dreier seg om tillit når alt kommer til alt. Vi oppfatter oss selv som utfordreren på skadeforsikring til næringslivet i Norge, og den tette kundedialogen er viktig for å bygge denne tilliten, avslutter Aabakken.
Ly Forsikring
Ly er en totalleverandør av skadeforsikring til næringslivet i Norge.