Statens vegvesen tar i bruk utviklingskontrakter for å fremme automatisering og ny teknologi i ferjedriften. Lavik-Oppedal-sambandet blir nok en gang testarena for innovative løsninger, med fokus på effektivisering og grønn omstilling.
Statens vegvesen har nok en gang valgt å bruke utviklingskontrakt for å fremme utvikling av teknologi i ferjebransjen. Denne kontraktsformen har tidligere blitt brukt for å introdusere batterielektriske ferjer og hydrogen som energibærer. Nå er det automatiserte funksjoner som står i fokus, og ferjesambandet Lavik-Oppedal, som var arenaen for den første elektriske ferjen, skal igjen brukes som testarena for ny teknologi.
Automatiserte funksjoner
Fjord1, som er leverandør i denne kontrakten, har forpliktet seg til å implementere automatiserte funksjoner på flere områder.
Totalt er det 23 områder for automatiserte løsninger, som kan deles inn i fire hovedkategorier:
- Automatisering av navigasjonsrelatert ferjeoperasjon
- Automatisering av fartøystekniske funksjoner
- Automatisering av lasting og lossing
- Automatisering av evakuering og brann
Selv om disse funksjonene skal bidra til å effektivisere driften, er det et krav at fartøyene fortsatt skal kunne opprettholde planlagt ruteproduksjon dersom de automatiserte funksjonene ikke fungerer som planlagt. I tillegg er rutetilbudet forbedret med flere avganger i den nye kontrakten, noe som for mange reisende kanskje er vel så viktig.
Erfaringer og strategiske mål
Statens vegvesen har satt sammen et sterkt team av interne og eksterne ressurser for å gjennomføre prosjektet. Vegvesenet har selv bidratt med sentral kompetanse og fått støtte fra DNV på marintekniske spørsmål og fra advokatfirmaet Grette på juridiske problemstillinger.
Bruken av utviklingskontrakt bygger på tidligere erfaringer med denne kontraktsformen. Tidligere prosjekter har vist seg å være verdifulle, og så langt ser resultatene lovende ut denne gangen også.
Digitalisering og automatisering er sentrale virkemidler i arbeidet med å optimalisere ferjedriften, noe som også understrekes i Nasjonal transportplan (NTP). Grønn omstilling og digitalisering står i tillegg sentralt i regjeringens strategi for maritim næring. Statens vegvesen jobber etter fem toppmål som de styrer mot og måles etter:
- Mer for pengene
- Effektiv bruk av ny teknologi
- Bidra til oppfyllelse av Norges klima- og miljømål
- Nullvisjon for drepte og hardt skadde
- Enklere reisehverdag og økt konkurranseevne for næringslivet
Ved å bruke teknologi til å optimalisere ferjedriften kan Statens vegvesen oppnå flere av disse målene. Det gir mer ferjedrift for pengene, effektiv bruk av ny teknologi, bidrag til klimamål og et bedre ferjetilbud som forbedrer reisehverdagen for folk flest og styrker konkurranseevnen til næringslivet.
Gjennom strategisk bruk av verktøyene som finnes i regelverket for offentlige anskaffelser, samt utnyttelse av økonomiske midler, bidrar Statens vegvesen både til å nå sine egne mål og til å fremme teknologiutvikling i den maritime næringen.