«Vi skal kjempe til kirkeklokkene ringer på julaften! Vi gir oss aldri på pris!»
Det var midt i desember i 2016. Priskrigen i dagligvarebransjen hadde
eskalert til nye høyder da en av kjedene proklamerte at de skulle
kjempe til kirkeklokkene ringte høytiden inn. Kundene ble tilbudt
risgrøt til et par kroner og hele julekurven for under 50-lappen. Ribba,
surkål, mandelen – ja, hele pakka. Og priskrigen, ble det fortalt, den
var av hensyn til kundene.
Av hensyn til kundene? Neppe, tenkte jeg. Jeg var luta lei priskrigen og av det ensidige prisfokuset. «Vi gir oss aldri på pris! Bare lave priser! Vi gjør Norge billigere!» Hva med bærekraft, helse og dyrevelferd? Hva med lokal verdiskapning? Hva med inspirasjon og glede når man handler?
Lavpriskjedens proklamasjon den julen, var som å helle bensin på et bål som allerede brant i meg. Jeg var ikke i tvil; det var på tide med en ny aktør i norsk dagligvare. En som var villig til å gi seg på pris. En som ville satse lokalt og vise at bærekraft kunne være lønnsomt. Men hvem ville kaste seg inn i ringen med tre kjemper og ørsmå marginer sammen med meg? Det ble Richard Patterson, og sammen brettet vi opp ermene og forberedte oss til en skikkelig David mot Goliat-kamp.
Lokalt tilpasset
Snart fire år har gått. Det har vært som en humpete norsk landevei. Men hele veien har vi lært mye, forstått mer og mer, knyttet nye bånd. Det har vært tunge perioder, men vi har sett at tiden har jobbet for oss. Og uten alle heiaropene vi har fått underveis hadde det vært ikke mulig.
Vi så for oss en kjede av butikker der alle var lokalt tilpasset. LOKAL ble derfor navnet. Lokale råvarer. Lokal tilpasning. Lokal verdiskapning. Med LOKAL utfordrer vi norsk dagligvare med en helt annen visjon enn det å være billigst. LOKAL er en butikk og møteplass der varene i hyllene er valgt ut med tanke på smak, dyrevelferd og bærekraft. Et sted der lokale bønder og produsenter kan selge sine varer i sesong, med minst mulig emballasje. Et sted der naboene kan treffes på en kopp kaffe eller et glass vin.
Er det langt til nærmeste kaffebar, så kan vi være kaffebaren. Er det langt til nærmeste matbit kan vi servere et godt måltid. Råvarene i maten du spiser hos oss er ofte varer fra ferskvaredisken vår, som snart går ut på dato.
Vi har ikke råd til å selge billig kylling. Til det er prisen for høy. Både for deg, for oss, for kloden og for kyllingen. Når vi velger yoghurten fra nabogården, laget av fersk, økologisk kumelk eller sesongens grønnsaker fra gårdene i nærheten, pølser fra vår italienske slakter på Skedsmokorset, da mener vi det er verdt prisen. Både for deg, for oss og for dem som produserer maten vi spiser. Vi mener at det skal kjennes godt å betale litt ekstra for nettopp dette.
Vil bidra til en endring
På sensommeren i år åpnet vi vår første LOKAL-butikk på Hoff i Oslo og nå i november LOKAL nummer to i Matkvartalet på Hamar. Det er ingen overdrivelse at vi har blitt godt mottatt. Vi har i løpet av kort tid klart å skape en lokal møteplass, der kundene kjenner seg hjemme når de kommer inn. Der de kan kjøpe både høna og egget. Der hamburgeren eller entrecôten i disken kommer fra økologiske melkekuer vi kan navnet på. Vi har blitt en butikk der de som jobber der kjenner deg igjen og kan gi deg tips om hva du skal ha til middag. Hvis du ikke kjøper middagen ferdig med deg hjem da.
Målet vårt er å gi nabolaget flere grunner til å gå i butikken. Og kanskje gå litt klokere ut etterpå. For vil vi være med på å endre norsk dagligvare, må vi også evne å endre holdninger. Ved hjelp av kunnskap. Og god smak!
Kirkeklokkene ja. Det trengs nok mer enn en generasjon for å endre norsk dagligvare. Men det gir håp at neste generasjon ser lengre enn bare lave priser og kanskje, kanskje er LOKAL i fremtiden deres butikk! Vi skal i hvert fall ikke gi oss med det første. Ikke på tørre møkka!
Av Inger Marie Ommedal