Skip to main content
Home » Elektrisk transport » Hurtigferger produsert av karbonfiberkompositt
Sponset

Det var i 1947 at brødene Olav og Bertel Aa grunnla selskapet som senere skulle bli verdensledende innen konstruksjon av elektriske ferger produsert av karbonfiberkompositt. Det teknologiske gjennombruddet blir lagt merke til.

Lars Endre Gimmestad

Deputy CEO i Brødrene Aa

Brødene Aa begynte med produksjon av lystbåter i mahogni, men gikk etterhvert over til komposittmateriale. Lars Endre Gimmestad, Deputy CEO i Brødrene Aa, forteller om den tunge kompetansen og motivasjonen for å bygge flere batteri-elektriske fartøy for å bidra til fremtidig nullutslipp.

I 2001 gikk verftet over til karbonfiber, og har siden den gang levert 70 fartøy. Foto: Brødrene Aa

– I 2001 gikk verftet over til karbonfiber, og har siden den gang levert 70 fartøy. Vi ønsker å være innovative og ser at elektrifiseringen har forplantet seg til hurtiggående båter. Denne utviklingen tvinger oss til å skape bedre løsninger.

Vi ønsker å være innovative og ser at elektrifiseringen har forplantet seg til hurtiggående båter.

Lars Endre Gimmestad, Deputy CEO i Brødrene Aa

Steinras kritisk for produksjon

Brødrene Aa har to skipsverft med lange historiske tradisjoner. Verftet i Hyen sørvest i Gloppen kommune og verftet i Eikefjord i Kinn kommune på Vestlandet. Begge er på 3000 kvadratmeter hver med moderne innendørsanlegg og er fullt fukt- og temperaturstyrt. I 2019 ble de rammet av et steinras som satte produksjonen ut av spill.

Les mer om effektive, raske ferger i karbonfiber fra Brødrene Aa her!

– Etter en lang godværsperiode kom det en kraftig regnbyge som la seg over området, forteller Gimmestad. Elva som går forbi verftet fylte seg i rekordfart, flommet over og lagde en ny vei inn i verftet. 1000 kubikk steinmasse og slam ble revet med i raset.

Selv om Brødrene Aa har hatt to store hendelser som har vært mye å takle, står de enda og ser positivt på fremtiden. Foto: Brødrene Aa

Heldigvis var det fellesferie og alt var nedstengt, men hendelsen fikk konsekvenser for Brødrene Aa, og det krevde stor innsats å bygge opp igjen verftet og få i gang produksjonen. Ikke lenge etter kom Covid 19-viruset til Norge.

– Vi har hatt to store hendelser som har vært mye å takle, men vi står enda og ser positivt på fremtiden. Med det grønne skiftet vil det bli stor aktivitet, sier Gimmestad.

Med det grønne skiftet vil det bli stor aktivitet.

Lars Endre Gimmestad, Deputy CEO i Brødrene Aa

Interesse fra det kinesiske markedet

Brødrene Aa eies 60 prosent av Aa-familien og 40 prosent av Chu Kong Shipping, verdens største hurtigbåtrederi hjemmehørende i Kina. I forbindelse med en anbudsrunde i 2015 fattet CKS interesse for båtene fra Brødrene Aa og kineserne ønsket å komme til Norge for å teste ut produksjonen og prøve båtene. Det resulterte i samarbeidet, og Gimmestad ser ikke bort ifra at det kan bli mer.

Det vil bli et enormt marked fremover, og interessen fra blant annet Kina er økende. Foto: Brødrene Aa

– Det er press fra både myndighet og marked, og vi går i en nullutslippsretning. Det i seg selv representerer nye forretningsmuligheter og vi posisjonerer oss stadig mot nye krav. Det vil bli et enormt marked fremover, og interessen fra blant annet Kina er økende.

Les mer om en elektrisk og bærekraftig fremtid fra Brødrene Aa her!

Lett byggemateriale og energieffektive skrog

Utgangspunktet for den banebrytende bruken av komposittmaterialer handler om å produsere lette fartøy. Med den lange og tunge kunnskapen Brødrene Aa besitter har de ikke vært redde for ny teknologi. Fartøy som er bygd i karbonfiber har lav vekt sammenlignet med fartøy bygget i aluminium eller GRP, og mindre vekt gir mindre drivstofforbruk og mindre utslipp.

Brødrene Aa er opptatt av bærekraft.

Lars Endre Gimmestad, Deputy CEO i Brødrene Aa

– Tunge batteripakker må ha lett skrog, presiserer Gimmestad.

– Vi bruker et lett byggemateriale og energieffektive skrog. Skipet Vision of the Fjords som ble levert i 2016 var en hybridversjon. Søsterskipet, Future of the Fjords, var helelektrisk og kom i 2018. Også Legacy of the Fjords og Rygerelektra er helelektriske.

Med den lange og tunge kunnskapen Brødrene Aa besitter, har de ikke vært redde for ny teknologi. Foto: Brødrene Aa

Ved spørsmål om det er flest utfordringer eller muligheter i den store elektriske omveltningen som nå skjer i havrommet, avslutter Gimmestad med følgende:

– Vi ser absolutt flest muligheter og er optimistiske til klimafokuset. Brødrene Aa er opptatt av bærekraft, og fokuset er ikke bare i henhold til å levere fartøy som seiler med lavutslipp, men at vi også står for en bærekraftig drift i hele produksjonsprosessen vår.

Tekst: Cathrine Naglestad

Next article