Dette sier Agnethe Selvik, daglig leder i Hygieneconsult. Hun mener vi har altfor stor tillitt når det kommer til matvarer, renhold og oppbevaring av mat i Norge.
– I det store og det hele er vi naive, fordi det går jo stort sett bra, men mennesker med lavt immunforsvar, gravide eller små barn kan bli rammet dersom uhellet er ute og konsekvensene kan bli store, sier Selvik.
Hygienegruppen jobber for å øke kunnskapen hos norske forbrukere og holder kurs i blant annet HACCP, som er en metodikk som brukes for å identifisere og kontrollere farer for produksjon av trygg mat. Kurset anbefales for alle som jobber med ansvar for mathåndtering.
Selvik mener det er mye mørketall og sier at vi som bor i Norge stoler blindt på at det vi kjøper i butikken og får i oss på restauranter er trygt og bra for oss.
– Hvordan kan du vite at den dyre olivenoljen du kjøper faktisk er Extra Virgin, eller at grønnsakene i nærbutikken ikke blir pakket i kreftfremkallende emballasje?
Selvik trekker også fram ulik matkultur spesielt på restauranter og storkjøkken.
– Har de god nok håndhygiene? Hva gjør de når ingen ser? 40 prosent av sykdommer som oppstår etter restaurantbesøk kommer av dårlig hygiene. Holder de produktene adskilt så ikke det vi kaller kryssforurensing oppstår. Hvordan oppbevarer de maten og hvordan praktiserer de gjenbruk, oppvarming og nedkjøling? Vi vet det er stort arbeidspress der ute, og det er ikke alltid det brukes tid på å følge prosedyrer.
Agnethe Selvik
Daglig leder i Hygieneconsult
Matsvindel er «big business»
Matsvindel generelt på et internasjonalt nivå skjer oftere enn vi tror. Det handler om «sminking» av matvarer, erstatning av dyre råvarer med billige, juksing med utløpsdato og så videre. Matsvindel er en lukrativ inntektskilde og er et økende globalt problem. Det er vanskelig å avsløre da laboratorietesting ofte er eneste måten å avsløre svindelen på. Agnethe mener vår makt ligger i å stille spørsmål, sette krav og bruke merkevarer og butikker du stoler på. Selv påstår hun at hun har blitt litt paranoid.
– Ja, jeg har det, jeg stoler ikke på noen. Det selges mer økologisk mat enn det produseres. Tunfisk tilsettes nitritt/nitrat så den ser friskere ut, og innhold tukles med. Vårt håp er å stå sammen, spre kunnskap og øke bevisstheten, sier hun.
Kunnskap er ferskvare
I tillegg til kursing innen trygg mat er Hygienegruppen en totalleverandør av både renhold, utstyr og rengjøringsmidler til næringsmiddelindustrien. De har 20 års erfaring og kompetanse innen faget, og foretar årlige revisjoner for kundene og er en solid støttespiller.
– Vi brenner for trygg mat og vet at mange tar lett på dette med renhold. Det er strikte prosedyrer innenfor selve renholdet, hvilken type kjemi som brukes, blandingsforhold og verneutstyr som benyttes i arbeidet, forteller Selvik.
Hygienegruppen er opptatt av kvalitet og ønsker å bidra med forenkling og praktiske løsninger som næringen ser behovet for. Så hva kan vi forbrukere gjøre for å styrke tryggheten innen matindustrien?
– Det begynner med en bevissthet og økt kunnskap hos oss som forbrukere. Kunnskap er ferskvare, så det er jo her vi anbefaler kurs. Nå har vi også webinarer online med opptak. Ellers må vi bli flinkere til å stille krav, lese merking og følge med. I tillegg bør du rapportere inn hvis du for eksempel blir dårlig etter et restaurantbesøk. Innkjøpere bør ha en bevissthet ved valg av leverandører. Det er ingen prosesser som kan gjøre varer bedre enn utgangspunktet, du kan jo ikke lage gull av gråstein, avslutter Agnethe.
Les mer om Hygienegruppen her!
Av Cathrine Naglestad