Amendo retter seg mot små- og mellomstore bedrifter innen varehandel, med et system som integrerer nettbutikk, fysisk varehandel, lagerstatus, regnskap, og mye mer.
– Vi driver utvikling og salg av et komplett kassasystem for frittstående butikker og små kjeder, forklarer Bendik Bergan – Salgsdirektør i Amendo.
Rundt 60 prosent av kundene er i restaurantbransjen, og resten er butikker og diverse annen varehandel, opplyser han videre. Totalt leverer de systemet til rundt 2 100 norske selskap.
Bedriften, som kun har 14 ansatte, har eksistert siden 2006, og leverte i starten kun bankterminaler. Siden den gang har det vært en stadig utvikling og fokus på innovasjon, og i dag leverer Amendo et kassasystem som er fullt integrert med blant annet nettbutikk, varelager, regnskapssystem, samt en administrativ BackOffice-portal.
Bendik Bergan
Salgsdirektør i Amendo
– I tillegg leverer vi system for etikettutskrift, QR-koder og vareopptelling, forteller han.
Moderne og enkelt
Amendo legger vekt på at systemet skal være så enkelt som mulig, og gjøre jobbhverdagen lettere.
– Det finnes veldig mange leverandører av kassasystem, men det er stor forskjell på hvor moderne programvarene er. Flere av de mest etablerte leverandørene baserer seg på eldre teknologi som er tungvint å jobbe med og i. Flere forhandlere som tidligere har solgt andre løsninger, kommer til oss for å heller videreselge vårt system. De oppfatter det som en drøm å jobbe med, forteller Bergan.
Integrasjon med de fleste store regnskapssystem, som PowerOffice, Tripletex og Fiken, er en av hovedfordelene, mener han.
– Andre system sender kanskje ut en fil med verdier, hvor man må legge inn dette manuelt. Vårt system kobler endepunkt til endepunkt med automatisk integrasjon av data. Dette har det vært mye fokus på de siste årene, og vi får veldig gode tilbakemeldinger fra kundene.
Administrativt BackOffice
En annen fordel med Amendos system er tilgangen på en nettadresse – BackOffice – hvor eiere og ledere får tilgang på salg, statistikk, timeregistrering for ansatte, samt mulighet for å redigere, legge til, eller fjerne varer.
– Det er rett og slett et komplett administrasjonspanel, og man kan gjøre alt hjemme fra sin egen PC.
Amendo leverer også en egenutviklet portal for netthandel, men nye kunder trenger ikke å bytte til denne hvis de benytter en annen tjeneste i dag.
– Systemet vårt kan lett kobles sammen med andre portaler for nettbutikker. Mange av konkurrentene har ikke like gode integrasjoner med samme grunnlag for samarbeid mellom system og nettbutikk.
Dette er også et prisspørsmål, mener han.
– Hvis man har en nettbutikk og bare vil synkronisere varer og lager, koster det kun fra 300,- per måned.
Stadig utvikling
Bergan påpeker at varehandel og E-Commerce har hatt en voldsom utvikling de siste årene, og leverandører av system må jobbe hardt for å holde seg oppdatert.
– Vi endrer ting fortløpende når markedet forandrer seg. Under pandemien kom dette med smittesporing, og muligheten for å bestille fra menyen via mobil. Dette er løsninger vi har utviklet på veldig kort tid, med QR-kode for både kunderegistrering og bestilling. Slike løsninger har hjulpet kundene å holde seg i drift selv om de måtte permittere mange ansatte.
Dette er nedfelt i visjonen til Amendo, sier Bergan.
– Vi skal være med på å endre fremtiden til kundene, og vi jobber kontinuerlig med innovasjon og oppdateringer for å være i forkant av utviklingen innenfor vår bransje.
Tekst: Morten Risberg, [email protected]