Skip to main content
Home » Digitalisering » KI perfekt for repetitive rutineoppgaver
Sponset

Kunstig intelligens byr på enorme muligheter, men også noen utfordringer. Ifølge Jørgen Syversen, talsperson for det internasjonale selskapet Iron Mountain, er det ingen grunn til bekymring, så lenge vi har gode retningslinjer på plass.

Syversen peker på at KI ofte fremstilles som en stor risiko for samfunnet. Folk frykter blant annet spredning av falske nyheter, eller at KI skal utvikle sin egen bevissthet, og bli en trussel mot menneskeheten.

– Alt kan være farlig i feil hender, men KI, som foreløpig ikke er så intelligent, kan hjelpe oss å bli mer effektive. Det gir oss mulighet til å fokusere på de virkelig verdiskapende oppgavene. Ved å implementere rutiner og retningslinjer kan vi beskytte virksomheten vår, forsikrer han.

Iron Mountain har over 70 års erfaring med sikker databehandling, både av papirdokumenter og data i skyen. De er eksperter på sikker informasjonsstyring, i tråd med gjeldende lover og regler.

Jørgen Syversen 

Talsperson for Iron Mountain 

Nyttige retningslinjer

Syversen understreker at KI allerede har stor nytteverdi. Den kan samle inn og analysere store mengder informasjon raskt, noe som kan hjelpe oss å ta bedre beslutninger, også innen forskning.

– Mange forbinder KI med innholdsproduksjon, men det er også svært nyttig for informasjonsinnhenting, forteller Syversen:

  • Kvaliteten på data fra KI blir aldri bedre enn kvaliteten på spørsmålene du fôrer den med, så sørg for høyt nivå på datakvalitet og -hygiene.
  • Bruk alltid pålitelige og sikre IT-løsninger.
  • Få på plass gode retningslinjer for databehandling.

Sjekk ut webinaret «Generative AI and Information Governance: Friends or Foes?»

Mange bruksområder

Potensialet for effektivisering, både i privat og offentlig sektor, er stort. Spesielt når det gjelder rutineoppgaver som kan automatiseres på basis av faste regler, sier Syversen.

– KI gir store økonomiske gevinster. Den kan transformere historiske data digitalt, og analysere ny dokumentasjon fra kunder eller andre metadata. Et godt eksempel er automatisering av saksbehandlingsprosesser.

– Vi har nylig sett hvordan KI kan sammenligne kontrakter, identifisere forskjeller og risikoer, basert på juridiske forpliktelser. KI kan også brukes til å sammenligne søknader og CV-er i ansettelsesprosesser. Den kan til og med chatte med dokumenter og trekke ut oppsummeringer av risikoer eller andre data fra store dokumentsamlinger.

Syversen er tydelig på at KI handler om mer enn bare informasjonsinnhenting. Mange prosesser kan nå automatiseres helt, men det krever fortsatt menneskelig kontroll. Det kan spare virksomheter for utallige årsverk.

– Det er avgjørende å ha en etisk tilnærming til bruk og analyse av sensitiv informasjon. Vær transparent overfor sluttbrukeren, og samarbeid med leverandører som følger global og regional lovgivning. Datatilsynet vil ha sterkt fokus på dette, ikke bare på dagens GDPR-regler, men også på nye reguleringer, som NIS2 og EU AI Act, avslutter han.

Les mer om KI og informasjonsstyring

Av Jarle Petterson

Next article