Wave Propulsion har spesialisert seg på design av skrog, og tenker annerledes på skrogdesign enn mange andre hurtigbåtdesignere. Det gjelder særlig hvordan baugen og undervannslinjene er utformet.
Norge har en lang sjøfartshistorie, og hvis du ser tilbake til vikingetiden hadde båtene allerede den gang veldig gode linjer som gjorde at båtene bevegde seg svært effektivt i sjøen. Jeg antar også at det var vanskeligere å bli sjøsyk i et vikingskip enn i andre båter på grunn av at formen på skroget gjorde at de tok sjøen så godt. Vi ønsker å oppnå noen av de samme egenskapene i de skrogene som vi designer, sier Halfdan Endresen som er daglig leder i familiebedriften Wave Propulsion som ble stiftet for ni år siden.
Skiller seg ut
Baugkonstruksjonen som Wave Propulsion har designet skiller seg vesentlig ut fra ordinære hurtigbåter. På ordinære hurtigbåter er baugen gjerne spissere og linjeføringen er forskjellig helt fra baugen til akter på båten. Designet gjør at vannet strømmer langs skroget med mindre friksjon, noe som fører til at båten skaper mindre sjø, går nesten lydløst gjennom vannet og trenger mindre kraft til fremdrift enn mange andre skrog.
– På vei nordover til Tromsø med Brim 1, som ligger på Aker Brygge i hele sommer, gikk vi over Vestfjorden i bølger på halvannen meter og vi merket nesten ikke bølgene i det hele tatt, mens båter rundt oss med tradisjonelle skrog gjerne løftet og senket seg en meter for hver bølge. Katamaranskroget er en medvirkende årsak til dette, forklarer Endresen.
Forløperen til dagens skrog var hurtigbåter av typen Sealord som Halfdan Endresen og faren Leif Magnus utviklet tidlig på 1990-tallet. Skrogene er ikke helt like, men de har flere likhetstrekk og har blitt videreutviklet og fintunet i en langsiktig utvikling som har gått over flere tiår.
Opplevelsesturer i Oslo og Lofoten
Brim Explorer har to båter som er bygget på Wave Propulsions skrog. Medgründer Espen Larsen-Hakkebo i Brim Explorer forteller at de var ute etter å tenke helt nytt når de skulle bygge nye båter til virksomheten sin:
– Da vi startet med turisme i Tromsø hadde vi to seilskuter, den ene var hybridelektrisk, og det var en stor fordel siden det ble så stillegående. Ellers registrerte vi jo at båter som gikk i turisttrafikk stort sett var gamle fiskebåter, ombygde ferger eller store fritidsbåter. Det var få båter som var blitt bygget med formål å være rene turistbåter, sier han.
Brim Explorer tok kontakt med Halfdan Endresen, som har designet skroget til de to første båtene som heter Brim og Bard. Skrogene er optimalisert for elektrisk drift både i sakte og høy fart. Den anerkjente industridesigneren Einar Hareide har designet overbygget, og her er det gjestene om bord som er satt i sentrum. Utsikten er fantastisk, og toppmoderne teknologi gjør det mulig for gjestene å følge med på hva som skjer under vannlinjen, med bilder fra undervannsdroner som streames på skjermer i passasjerområdene. I sommer vil Bard benyttes i Lofoten, mens Brim skal gå dagsturer i Oslo og blant annet tilby turer med middag, brunch med bobler, og brukes til «After Work», et konsept der man kan oppleve Oslo-skjærgården og innta forfriskninger.
En perfekt plattform
– Katamaranformen gir båten en stabil plattform som tåler mye sjø uten å krenge. Dessuten gir de to skrogene oss mye areal, slik at vi får plass til et større overbygg. Skroget går også effektivt i sjøen med svært lite friksjon, noe som gir et lavt energiforbruk. Og det beste av alt er at båten går helt stille, det gir mye bedre opplevelser, i tillegg til at det er bra for miljøet, understreker Larsen-Hakkebo.
Espen Larsen-Hakkebo
Medgründer i Brim Explorer
Batteriene om bord er på 800 kilowattimer, noe som gir båten muligheten til å operere i syv til åtte knops fart i opptil 10 timer.
Av Tom Backe