Først er det bare å slå fast at nordmenn velger elbil. Nær halvparten av nybilsalget er helelektrisk hittil i år. Bruktmarkedet for elbil vokser, så de som ikke vil kjøpe en helt ny bil har også flere valgmuligheter.
Elbiler er rett og slett et veldig godt kjøretøy. Både billigere og bedre å kjøre. Over 90 prosent av våre medlemmer er fornøyd, eller svært fornøyd med elbilen sin. Vi hjelper hver dag våre medlemmer med tips og hjelp til deres elbil og lading.
Bilprodusentene begynner å forstå at framtiden er elektrisk, og nye modeller lanseres fortløpende på markedet. Det betyr større biler med økt rekkevidde, plass til mer bagasje og tilhengerfeste. Og det er bra. Elbilene må være konkurransedyktige med bensin- og dieselbiler for at du som forbruker skal kunne velge utslippsfritt.
Det miljøvennlige valget
Elbilen har null klimagassutslipp så lenge elektrisiteten kommer fra fornybare kilder som vann, sol og vind. I Norge har vi nær 100 prosent fornybar vannkraft. I tillegg kommer også redusert lokal luftforurensing og mindre støy. Flere og flere av oss er opptatt av hvordan vi kan bidra til å redusere klimagassutslippene og lokal forurensing. Skolebarna streiker for klimaet og miljøpolitikk er noe folk flest er opptatt av, fordi det haster. I Norge må vi redusere utslippene våre med 40 prosent innen 2030. Transport er den største kilden til klimagassutslipp, så med elbil bidrar du til at Norge oppfyller sine klimaforpliktelser og at barna våre arver en bedre klode.
Billig i drift
Den elektriske motoren i elbiler er svært energieffektiv og bruker bare en tredjedel av energien sammenlignet med forbrenningsmotoren i bensin- og dieselbiler. Dette gjør elbilen svært billig i drift. Med et gjennomsnittlig forbruk på rundt to kilowattimer per mil sparer du minst fem kroner per mil på å kjøre på strøm i stedet for bensin eller diesel.
Myndighetsbestemte fordeler
I dag er elbiler dyrere å produsere på grunn av batteripakken. Med teknologisk utvikling vil batteripakken bli billigere og bedre slik at den kan konkurrere med tradisjonelle bensin- og dieselbiler. I mellomtiden trenger elbilen starthjelp for å få opp antallet slik at teknologiutviklingen drives videre. Selv om veldig mange nå velger elektrisk når de kjøper ny bil, er fortsatt bare ni prosent av den totale bilparken utslippsfrie biler. Derfor har myndighetene innført en rekke økonomiske fordeler for å få deg til å velge elbil. Her er de viktigste:
- Ingen avgifter ved kjøp, hverken merverdiavgift eller engangsavgift.
- Fritak for trafikkforsikringsavgift – tidligere kalt årsavgift.
- Gratis eller rabattert bompassering.
- Maks halv pris for parkering på kommunale parkeringsplasser.
- Halv pris på ferjer.
- Ingen omregistreringsavgift hvis du kjøper brukt elbil.
Den viktigste utfordringen framover: Gjør Norge ladeklart!
For at farten i elbilsalget skal fortsette og Stortinget skal nå sitt mål om kun fossilfritt nybilsalg i 2025, må det være enkelt å lade både hjemme og på farten. Stadig flere elbilister opplever kø når de skal hurtiglade. I Oslo er det flest som jevnlig opplever kø – hele 75 prosent. Men også fylker som Oppland, Vestfold og Buskerud er andelen som opplever kø oppe på 70 prosent. Derfor mener vi at en dobling av utbyggingstakten må til. I dag finnes omlag 1950 hurtigladere i Norge. Vi må bygge over 1000 nye i året for å holde tritt med veksten i elbilsalget. Det trengs minst to hurtigladere i alle landets kommuner, og utbygging av flere større ladeparker langs hovedveiene.
De fleste elbilistene lader mest hjemme. Derfor må hjemmelading bli tilgjengelig for alle, også for de som bor i blokk. Regjeringen har lovet støtteordning for lading i borettslag og sameier, som de snarest mulig må iverksette.
Det lønner seg å velge utslippsfritt
Norsk elbilforening har i over 20 år jobbet for at flest mulig skal kunne velge elbil. Nå er revolusjonen her. I 2019 er det stor sannsynlighet for at over halvparten av alle som kjøper seg ny bil går for en elbil. Det er et smart valg fordi det sparer både miljøet og lommeboka. Skiftet til elbil setter fart i en større bevegelse som trigger innovasjon, nye forbruksmønstre, nye næringer og industriell utvikling. Bli med på elbilrevolusjonen du også!
Av Petter Haugneland, nestleder i Norsk Elbilforening