Nå ligger løsningene på bordet. Slik gjøres norske byer grønnere med elektriske fremdriftsløsninger.
– Det er en gledelig utvikling at stadig flere av våre små passasjerbåter går over til helelektrisk drift, sier Eirik Nesse Director Business Development, Bertel O. Steen Power Solutions AS (BOS Power).
Teknologibedriften i Bergen har de siste
årene satset hardt på hybride- og elektriske fremdriftsløsninger til
både hurtigbåter og ferger. Nå er det et annet segment innen
passasjertrafikken som nyter godt av BOS Powers løsninger.
– Miljøsatsingen til de store byene handler også om utslipp i havnene våre. Mens cruisetrafikken krever anlegg for landstrøm og andre fasiliteter som krever større investeringer, har vi en løsning klar til småfartøyene som driver passasjertrafikk, sier Nesse og utdyper:
– Det som kjennetegner disse båtene er at de trafikkerer korte strekninger og har lav hastighet. Dermed kreves det ikke stor plass til batteripakker og elektriske fremdriftssystemer.
– Har dere ferdige løsninger til denne typen fartøy?
– Det har vi. Alt teknologi er velprøvd og fungerer. I tillegg kan løsningene skaleres til å passe ulike typer fartøy.
Eirik Nesse
Director Business Development, Bertel O. Steen Power Solutions AS (BOS Power)
Stort behov
I en rekke byer langs kysten opererer det mindre passasjerbåter. Du finner dem i Oslo, Bergen og nordover til Trondheim, Bodø og Tromsø, for å nevne noen.
– Det er et stort marked for løsningene dere tilbyr?
– Ja, det er det. Vi ønsker også å være en partner og rådgiver for disse små rederlagene og de politiske miljøene som styrer dette feltet. Våre team, som består av prosjektledere, ingeniører og teknikere, skreddersyr løsninger for det enkelte fartøy. Vi ønske også livslangt forhold til kundene våre, og vi sørger for oppfølging og service underveis.
Nesse spår en kraftig vekst i markedet for grønne løsninger i maritim sektor.
– Etterspørselen etter hybride og elektriske løsninger til ferge- og hurtigbåtmarkedet øker år for år. Det er faglig utfordrende og tilfredsstillende å være en aktiv partner i det grønne skiftet i vår bransje, sier Nesse og legger til:
– Kort fortalt har fokuset til bransjen vært fremdrift til båter med diesel på tanken. I dag skifter vi mer og mer over til hybride fremdriftssystemer og nullutslippsløsninger, sier Nesse og slår fast:
– Særlig batterielektriske løsninger der den elektriske energien for fremdriften lagres i batterier, er etterspurt for å redusere utslippene av klimagasser.
Nullutslippsferge i kompositt
BOS Power har nylig deltatt i utviklingen av verden første helelektriske komposittferge.
– Til Barmen-fergen leverte vi det elektriske fremdriftssystemet. Prosjektet var et samarbeid med det innovative miljøet rundt Easy Form og Måløy Verft i Sogn og Fjordane.
BOS Power har også gjentatt suksessen med samarbeidspartnerne i Måløy. Den helelektriske passasjerbåten «Ole Bull» ble nylig satt i drift. Den skal frakte passasjerer frem og tilbake til komponisten Ole Bulls hjem på Lysøen i Os. Det skjer helt stille og uten utslipp av klimagasser.
– Til dette prosjektet leverte vi også egne løsninger, blant annet batteripakker, ladesystem, el-motor, koblingstavler og et energistyringssystem til båten, avslutter Nesse.
BOS Power innehar høy kompetanse på utvikling og levering av hybrid- og nullutslippsløsninger, med egen avdeling og lab i Molde, dedikert til utvikling og innovasjon. Selskapet tar ansvar for komplette systemleveranser, designer kraft- og kontrollsystemer og leverer integrerte løsninger til fartøy og andre installasjoner ferdig testet og sertifisert.
I tillegg å utvikle hybride og nullutslippsløsninger, er BOS Power nordisk distributør for det kjente motormerket MTU.
Av Bertel O. Steen Power Solutions