Mange bedrifter tok et steg inn i framtida med koronakrisen, da «alle» måtte på hjemmekontor og holde møter på Teams. De fleste gjorde det fordi de måtte, for å kunne holde hjulene i gang. Men hva nå? Her får du fire tips for hvordan du bygger fremtidens kontor.
– Hva fremtidens arbeidsplass krever av ledere og ansatte er egentlig feil spørsmål. Det viktige er hva ledere og ansatte krever av fremtidens kontor, sier Jan Petter Lindbak, administrerende direktør i Lindbak.
Jan Petter Lindbak
Administrerende direktør i Lindbak
Teknologien gir nye muligheter
Pandemien har gitt oss en flying start på en teknologisk utvikling, og anbefalingen om hjemmekontor de neste månedene vil gi en del føringer. Samtidig er det de tekniske løsningene som muliggjør denne utviklingen, ved at flere kan jobbe fra hvor de nå befinner seg. Det betyr at bedriften enten kan spare plass og penger, eller at man bruker arealene på helt andre måter enn tidligere.
Kontoret blir en møteplass…
– Når folk like gjerne jobber på egen PC hjemmefra eller fra hytta, må kontoret være noe mer enn bare et sted man logger seg på og har en skrivepult. Folk trenger å møtes og de trenger å gjøre ting sammen, om ikke hver dag. Dermed kan for eksempel en del av arealet brukes til sosiale soner, sier Jan Petter.
Mindre behov for kontorplasser frigjør ledig plass som kan brukes til sosiale soner. Det kan være alt fra kaffebar og bordtennisbord til mer kreative varianter. I Hamburg har AXAs hovedkvarter egen basketballbane, mens Google-kontoret i Brüssel har en diger sklie som går mellom to etasjer.
– Motiverte ansatte er den største verdien mange bedrifter sitter på. Da trenger vi en arbeidsplass som tilbyr mer enn et sted og sitte og tilgang til en printer. Så det er mange av oss som må lære oss å tenke nytt rundt hvordan vi skal rigge lokaler og lede våre ansatte, sier han videre.
…og arena for samhandling
Med gjennomtenkte løsninger for hjemmekontoret og utstyr som legger til rette for gode, konstruktive og effektive digitale møter, kan mye av den daglige driften gjøres uten at medarbeidere sitter i samme lokale.
– Likevel går det en grense for hva slags type «møter» man kan ha på Teams. Kreative sesjoner, idedugnader og debatter tror jeg nok fremdeles fungerer best når vi er i samme lokale. Vi må bli flinkere til å bruke fellesarealer til det som funker aller best i fellesarealer, mens det vi gjør minst like bra hjemme, kan vi gjøre hjemme, foreslår Jan Petter til slutt.
Fire tips for fremtidens kontor
1. Free seating: Mange bedrifter vil klare seg med færre kontorplasser enn det er ansatte. Hvis arbeidsoppgavene som krever fred og ro enten kan gjøres hjemme eller på dedikerte stillerom, vil et kontorlandskap med free seating være tilstrekkelig.
2. Sørg for å bruke frigjort areale til soner for samvær og samhandling.
3. «Huddle spaces» er små møterom eller møteplasser med plass til fire-fem deltakere og audiovisuelt utstyr for å inkludere kolleger fra andre lokasjoner. Erfaringen er at de fleste møter har maksimalt fem deltakere. Dermed er det bedre å rigge lokalene for flere små møteplasser enn ett stort møterom.
4. Fleksibilitet: Ingen vet sikkert hvordan kontoret vårt ser ut om fem eller ti år, men koronakrisen har lært oss hvor fort endringer kan komme. Derfor er fleksibilitet i oppbyggingen av lokaler et vesentlig råd når bedriften din skal «bygge om». Sørg for å hente gode råd om hva din bedrift trenger, og ta høyde for at behovene kan endre seg raskt, med fleksible løsninger.
Tekst: Lindbak