Skip to main content
Home » Fremtidens industri » Roboter lager batterier i Trondheim
Robotikk

Roboter lager batterier i Trondheim

Roboter jobber på fabrikk
Roboter jobber på fabrikk
Foto: Intek

I slutten av januar åpnet det en fullautomatisert batterifabrikk i Norge. Ryggraden i fabrikken er en produksjonslinje der robotene gjør jobben.

Batterifabrikkens produkter retter seg hovedsakelig mot sluttkunder innen maritim sektor og offhoreindustrien. En indikasjon på betydningen som den norske regjeringen legger på batteriteknologi er det faktum at statsminister Erna Solberg deltok i innvielsen av fabrikken i Trondheim. En investering som Siemens står bak og som har en prislapp på 100 millioner kroner.

Logisk valg av produkt og produksjonssted

Å starte en fullautomatisert batterifabrikk i Norge er et valg som er ganske logisk. Norge er et av landene i verden med høyest tetthet av elektriske kjøretøyer. Andelen, som nå har rundet 30 prosent, gjør at vi hevder oss helt i toppklassen av alle lands salgsstatistikker for elbil.

Siemens forventer dessuten en dobling av batterier til det maritime markedet frem til 2024 og regner med at nesten 80 prosent av alle nye, små og mellomstore fartøy på opptil 150 meter vil bli utstyrt med hybridløsninger som inkluderer batteridrift.

– Alle mener at dette markedet vil vokse betydelig i fremtiden. Vi har gått inn i dette med høye ambisjoner for å skape løsninger som lever opp til kundenes forventninger, sier Bjørn Einar Brath, leder av Offshore Solutions på Siemens.

Frode Grimsbø som er salgsansvarlig for KUKA Norge, selskapet som har levert robotene påpeker også at Siemens har gjort et klokt valg når de valgte å plassere fabrikken sin i Trondheim.

– Trondheim er et godt valg for plassering av fabrikken. Her har Siemens et kompetansesenter for elektriske og hybride løsninger fra før, og de har lang erfaring. I tillegg gjør plasseringen at de kommer tett på markedene der kundene i maritim sektor og offshorebransjen er, sier han.

Langsiktig samarbeid med norsk partner

Batterisystemene som skal produseres i Trondheim består av ni forskjellige moduler med 28 battericeller i hver. For å sette sammen batteriene benyttes elleve KUKA-roboter av forskjellige typer, som ved hjelp av en rekke AGVer (automatiserte guidede kjøretøyer) fra det japanske selskapet Omron, styrer hele prosessen mer eller mindre uten noen menneskelig involvering. AGVene beveger seg rundt i rommet, de henter og leverer materiale og gjør også andre oppgaver. Samarbeidet mellom maskinene gjør at de kan gjøre alt fra å pakke ut deler til montering og til slutt teste de nybygde batterimodulene.

– Vi vil ha så få personer som mulig involvert i prosessen, sier Torstein Sole-Gärtner, leder av Siemens offshore- og marinesenter i Trondheim.

– Når prosessen er helt finjustert, vil robotlinjen kunne sette sammen 55 moduler per skift, fortsetter han.

Selve produksjonslinjen i fabrikken er designet og satt sammen av KUKAs norske samarbeidsspartner Intek. KUKA og Intek har hatt et godt samarbeid om tilsvarende prosjekter i flere år før dette.

Av Tom Backe

Next article