De nye samfunnsutfordringene har gjort samarbeid mellom bedrifter viktigere enn noen gang tidligere, både for å utveksle erfaringer og utvikle ny kunnskap.
Industrien står overfor store utfordringer i tiden fremover knyttet til både teknologiske endringer, geopolitisk usikkerhet og ikke minst klimaendringene.
– De utfordringene vi står overfor kan verken løses av individer eller enkelte virksomheter. Det kreves økte ambisjoner og økt samarbeid på både nasjonalt og internasjonalt nivå, sier Oda Bjerkan, administrerende direktør i UN Global Compact Norge.
Felles arena
UN Global Compact er en FN-organisasjon som jobber for et mer bærekraftig næringsliv. Organisasjonen ble etablert av FNs tidligere generalsekretær, Kofi Annan, i 2000 fordi man erkjente at hvis man skulle nå de globale målene man hadde satt seg, så var man helt avhengig av at næringslivet dro i samme retning.
– UN Global Compact er verdens største globale bevegelse bestående av selskaper som ønsker å ta ansvar og stadig bli bedre. Selskapene som tilknytter seg FN-organisasjonen forplikter seg til ti universelle prinsipper for ansvarlig næringsliv, og får tilgang på et globalt nettverk av selskaper med stort fokus på bærekraft, sier Bjerkan.
Det skapes arenaer for erfaringsutveksling og kunnskapsutvikling både lokalt, regionalt, nasjonalt og internasjonalt, hvor selskaper kan møtes i nettverket for å lære av hverandre.
Viktig å unngå A- og B-lag
Da bærekraftagendaen ble satt i 2015, var en av lovnadene “Leave no one behind”. Bjerkan frykter imidlertid at vi skal få A- og B-lag, der store virksomheter klarer seg, mens mindre ikke klarer å henge med på det tempoet som for eksempel reguleringene har.
Dersom underleverandørene ikke er forberedt på de nye kravene, risikerer de å bli utkonkurrert når store kunder hever kravene for å nå sine ambisiøse målsetninger.
– De store virksomhetene har en mulighet til å modne mange små og mellomstore virksomheter gjennom en god dialog og leverandøroppfølging. På akkurat samme måte som norsk næringsliv ønsker seg forutsigbarhet for rammevilkår fra politikken, så ønsker underleverandørene forutsigbarhet fra de store kundene som de lever av, sier hun.
Oppfylle heller enn å oppfinne nye behov
Det er også viktig at virksomheter fokuserer på å oppfylle reelle behov, som å redusere klimafotavtrykk, heller enn å oppfinne nye behov.
– Noen av de største behovene vi har akkurat nå, som mennesker og virksomheter, er å få hjelp med å redusere avtrykkene våre, og få hjelp med å gjøres i stand til å ta ansvar. Vi trenger gode løsninger. Det behovet gir utallige forretningsmuligheter for norsk næringsliv, avslutter Bjerkan.
Fremtidens toppmøte (Summit of the Future) er et globalt arrangement som ble avholdt 22. -23. september ved FNs hovedkvarter i New York, hvor verdensledere møtes for å diskutere fremtidige globale utfordringer og muligheter.