I en tid med klimaendringer, aldrende infrastruktur og nye sikkerhetstrusler blir vannberedskap stadig viktigere. ScanWater utvikler og leverer innovative løsninger som sikrer at norske kommuner kan levere rent drikkevann til innbyggerne – selv når krisen rammer.
Tenk deg at vannkranen din plutselig er tørr, eller at vannet som kommer ut er forurenset. For de fleste nordmenn er dette en fjern tanke, men risikoen for slike hendelser øker i takt med klimaendringer og et aldrende ledningsnett. Kommuner over hele landet står overfor en utfordring som krever både planlegging og teknologiske løsninger.
– Det er dessverre sånn at forsyningsnettet på både vann og avløp i Norge, er dårlig. Det trengs store investeringer for å rette opp i dette, forteller Georg Finsrud, CTO i ScanWater, som er en del av Malthe Winje Gruppen.

Georg Finsrud
CTO i ScanWater
Økende utfordringer med vannforsyning
Klimaendringer gir både hyppigere flommer og perioder med tørke. Samtidig flytter flere mennesker til byene, noe som øker presset på eksisterende infrastruktur. Dette kan resultere i ledningsbrudd og innlekking av forurensninger.
I 2018 opplevde flere områder i Norge ekstrem tørke. Finsrud forteller om en tidligere vannverkssjef i Eidskog kommune som kunne stå midt i en elv som pleide å være der, men som hadde tørket helt inn – noe som aldri hadde skjedd før i hans tid som vannverkssjef.
Sikring av nødvann er et kommunalt ansvar
Norske kommuner har et lovpålagt ansvar for å sikre innbyggerne tilgang til rent drikkevann, også i krisesituasjoner. Ifølge retningslinjene skal kommunene kunne levere minst ti liter vann per person i døgnet senest tre døgn etter at en krise inntreffer.
– Kommunen må særlig investere i beredskapsløsninger for de mest sårbare innbyggerne. Vi har flere og flere eldre som bor hjemme, og de kan havne på legevakten etter bare noen timer uten vann. Det viser hvor kritisk vannforsyning er for utsatte grupper, sier Finsrud.
– De fleste kommuner investerer i løsninger som handler om at de skal kunne tilby deg og meg vann selv om vannet i springen enten er fraværende eller ikke drikkbart. Da vil vi ofte måtte få vannet levert på døren eller hentet på angitte steder, forteller Finsrud.

Fra enkle løsninger til avansert teknologi
ScanWaters nødvannsløsninger inkluderer alt fra 10-liters vannposer til store tanker og mobile vannrenseanlegg.
– Poseløsningen vår er identisk med den Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap (DSB) anbefaler at alle husstander skal ha i sin hjemmeberedskap. DSB har økt anbefalingen fra 3 liter vann per person per døgn til 9 liter, og nå anbefales det å ha vannlager for en hel uke – over 20 liter per person i hjemmet, forteller Finsrud.
For kommuner som opplever forurensning av vannkildene, leverer ScanWater også mobile vannbehandlingsanlegg som kan bygges inn i en trailer eller container.
– Disse anleggene kan rense vann fra nesten hvilken som helst kilde, enten det er overflatevann eller bekker. Anleggene kan rense fra 10 000 liter vann i timen og levere trygt drikkevann direkte til beredskapstankene eller i ledningsnettet, forklarer Finsrud.
Horten kommune – et skoleeksempel
Mange kommuner har et økt fokus på beredskap, men Finsrud trekker frem Horten kommune som et forbilde innen vannberedskap.
Kommunen har delt inn sitt område i soner, med oversikt over befolkning og antall abonnenter, og dimensjonert beredskapen deretter. De har også etablert grunnvannsbrønner midt i byen.
– Så når det er en krise, så er det plassert ut pumper og systemer for å desinfisere grunnvann i nærheten til skole og store plasser som man kommer til med bilene. Utrolig smart. Alle kunne egentlig hatt litt av det samme tankesettet, mener Finsrud.
Digitalisering gir bedre oversikt og kontroll
Gjennom samarbeid med Malthe Winje Automasjon har ScanWater digitalisert vannberedskapen. Dette gir både innbyggere og beredskapspersonell bedre informasjon i krisesituasjoner.
– Vi har utviklet digitale løsninger som gjør at befolkningen enkelt kan finne ut hvor de kan hente vann under en krise. Men minst like viktig er at kommunens teknisk ansvarlige får et effektivt verktøy som gir full oversikt over utstyrets plassering, status og tilstand, sier Finsrud.
Dette er spesielt viktig ettersom teknisk ansvarlige i kommunene har begrenset tid til å fokusere på vannberedskap i hverdagen.
– De tekniske lederne i kommunene bruker mesteparten av tiden på daglige oppgaver innen vann, renovasjon og sanitær. Mange forteller at de knapt har en halvtime i uka til beredskapsarbeid. Digitaliseringen sikrer at når krisen inntreffer, så vet alle nøyaktig hvor utstyret er og hvordan det skal brukes, forklarer Finsrud.
Nå integrerer ScanWater sine vannbehandlingsanlegg med Malthe Winje Cloud plattformen, som gjør at anleggene kan fjernstyres med høyt fokus på cybersikkerhet, brukervennlighet og oppetid.

Kompetanseheving gjennom praktisk opplæring
ScanWater har sammen med Universitetet i Sørøst-Norge (USN) og Horten kommune etablert et beredskapskurs som holdes to ganger i året.
– Samarbeidet med USN og Horten kommune har resultert i et etterutdanningskurs som gir kommunalt personell verdifull beredskapsopplæring. Det startet som et lokalt initiativ, men har nå blitt et fast tilbud på universitetet, forteller Finsrud.
Kurset inkluderer både teori i å lage risiko- og sårbarhetsanalyser, skrivebordsøvelser og praktisk bruk av utstyr.
– Under den praktiske delen tar vi kursdeltakerne med til en naturlig vannkilde hvor de får prøve hele prosessen – fra vannhenting til rensing og lagring i beredskapstanker, forklarer han.
Interessen for slike kurs er økende.

Internasjonal erfaring gir verdifull kunnskap
ScanWater har betydelig internasjonal erfaring, blant annet gjennom Resc-EU-programmet. Denne internasjonale erfaringen gir innsikt i hvordan andre land prioriterer vann- og sanitærberedskap (WASH).
– Sammenlignet med Norge ser vi en helt annen prioritering i nabolandene. Særlig i Sverige investerer kommunene betydelig mer i vannberedskap. Forskjellen er så stor at det er vanskelig å forstå hvorfor vi ikke gjør det samme her hjemme, påpeker Finsrud.
Erfaringene fra internasjonalt arbeid og samarbeidet med NMBU gir verdifull kunnskap som også norske kommuner kan dra nytte av i sitt beredskapsarbeid.
Fremtidens vann- og sanitærsberedskap
Som en direkte konsekvens av den internasjonale erfaringen har ScanWater utviklet mobile vann- og sanitærmoduler som nå leveres til blant annet krigsrammede områder i Ukraina.
– Våre modulbaserte løsninger sparer vann, gjenbruker ressurser og hindrer sykdomsspredning. Målsettingen er null utslipp, noe vi allerede demonstrerer ved NMBU Ås, sier Finsrud.
– Løsningen er like relevant for norske kommuner som ønsker å styrke sin beredskap mot klimaendringer og andre kriser, sier han avslutningsvis.
Vannberedskap
Nødvannforsyning: Vann av drikkevannskvalitet til drikke og personlig hygiene distribuert utenom bruk av det ordinære ledningsnettet.
Krav til nødvannforsyning: Kommuner bør kunne levere minst 3 liter per person i døgnet de første tre dagene, deretter minst 10 liter per person i døgnet til situasjonen er normalisert.
DSBs anbefaling til privatpersoner: Minst 20 liter drikkevann per person i hjemmeberedskapslageret, beregnet for en uke.
For mer informasjon om vannberedskapsløsninger, besøk mwg.no eller scanwater.no