Logistikk i Norge møter hindringer. Spredt bosetting, lav befolkningstetthet og krevende infrastruktur, gjør det vanskelig å oppnå stordriftsfordeler.
Transportbildet preges av forsinkelser, som følge av ulykker og vær. Samtidig forventer forbrukerne stabile priser, gode tilbud og høy service, uansett hvor de bor. Veksten i e-handel vitner om nye vaner, som driver frem endringer i logistikk. Kundene krever korte leveringstider og miljøtilpassede løsninger, og logistikksystemene må håndtere store svingninger i volum. For å holde kostnadene nede og sikre at varene kommer frem, trenger vi smarte løsninger.

Espen Marthinsen
SVP Supply Chain Management & Development, XXL Sport og Villmark AS

Bente Merete Flygansvær
Førsteamanuensis, Handelshøyskolen BI

Yan-Chen Caren Østengen
Managing Partner, YanChen AS
Muligheter i ny teknologi
Automatisering av forsyningskjedene, ved å ta i bruk avansert teknologi og AI, gir nye muligheter for logistikk i Norge.
Generativ AI er en spennende utvikling. Evnen til å generere tekst, bilder og annet innhold kan eksempelvis bidra til bedre beslutningsgrunnlag, tilpasset opplæring og forbedret kundeopplevelse. AI analyserer data for å optimalisere forsyningskjeder og transport, noe som reduserer kostnader og forbedrer presisjon og sikkerhet. AI lager skreddersydde manualer og kurs som sikrer standardisering og effektiv drift. Ved å analysere kundeadferd kan detaljister optimalisere lager for bedre resultater.
Ett annet område er autonomi og prosessautomatisering i lagerdrift. Ved å integrere AI i det fysiske arbeidsmiljøet, er sikkerhet og effektivitet forbedret. For eksempel stopper AI kontrollerte kjøretøy automatisk for å unngå kollisjoner, og gir tryggere arbeidsplasser. Et annet eksempel er autonome roboter som håndterer plukking og pakking effektivt, og lærer kontinuerlig for å bli bedre.
Samarbeid og kompetanse
Utvikling av robuste og moderne forsyningskjeder, som kan møte utfordringene i et logistikkrevende land som Norge, er avhengig av samarbeid og kompetanse.
For eksempel er digital informasjonsdeling et viktig samarbeidsområde. Integrasjoner, som gjør at tolldokumenter, innkjøpsordre, transportdokumenter, og faktura leveres direkte inn i bedriftens systemer, vil forenkle og effektivisere logistikk uten at den enkelte aktør mister konkurransekraft. Sporing med sanntidsoppdatering på forsendelser vil skape forutsigbarhet og forutsetninger for god planlegging.
Kompetanse kobles til sosial bærekraft, og en viktig målsetting fremover blir å utnytte kapasiteten i arbeidsstokken for å møte morgendagens logistikkutfordringer. Diskusjonene om høyt sykefravær, utenforskap og nye kompetanseområder krever samarbeid på tvers av næringsliv, myndigheter, forskning og utdanning.
Fremtiden er nå
Norge kan sikre innovativ, bærekraftig og effektiv logistikk for fremtidens kunde ved å kombinere teknologi, samarbeid og kompetanse. Det er ikke bare nødvendig – det er smart.
FAKTA
LOGMA er et medlemsbasert læringsnettverk, etablert for cirka 50 år siden, med formål om å dele kunnskap og erfaringer, og øke kompetanse på logistikkområdet. Styret består av fagpersoner innen logistikk, som organiserer seminarer og bedriftsbesøk for og med logistikkvirksomheter.
Les mer på logma.no
Tekst: Logma