Droner er på vei inn i transportbransjen, og de er både raskere, mer fleksible og forurenser mindre enn mer tradisjonelle transportmidler. Kan droner bidra til en grønnere logistikk- og transportsektor?
Å bruke droner har mange fordeler. De forflytter seg raskere fra et sted til et annet, de kan komme seg frem nesten hvor som helst og de har mye lavere CO2-avtrykk. Hvordan vil droner endre fremtidens logistikk- og transportbransje?
Leverer med droner
Logistikk- og transportselskapet DSV har testet ut dronelevering i flere år, og ser på det som en naturlig del av fremtidens transporttilbud. Foreløpig tilbyr selskapet droneleveringer kun i Tyskland og Danmark, men nå står også Norge for tur.
– Vi har jobbet med droner i en del år, men mer på innovasjonsbasis. Først i 2017 fikk vi en innovasjonsavdeling og en operasjonell avdeling som tilbød det som en service til kundene, primært logistikkløsninger til virksomheter som er avhengig av hurtig levering, som helse- og energisektoren, sier Mathias Vinter, sjef for DSVs droneavdeling i Danmark.

Mathias Vinter
Sjef for DSVs droneavdeling i Danmark
Raskere levering
Å levere med droner kan i mange tilfeller være en bedre løsning ettersom droner er raskere og mer fleksible. De vil blant annet kunne frakte komponenter fra et lager på land og ut til en vindmøllepark, eller mellom ulike industrianlegg. Og ikke minst: de vil kunne gjøre det mye raskere. Dronelevering vil således kunne fungere som et nyttig supplement til det nåværende transporttilbudet.
– Vi vil kunne levere reservedeler i løpet av få timer, fra bestilling til de mottar varen. Det er ofte at teknikere trenger reservedeler når de er ute hos en kunde. Da vil de enkelt kunne bestille reservedeler, og i stedet for å ha en normal levering som kanskje tar fem til seks timer, kan de få den levert innen en time. Dette gjør at teknikeren vil kunne spare mye tid med support av en drone, sier Alexander Kaasa, Salgsdirektør i DSV Norge.

Alexander Kaasa
Salgsdirektør i DSV Solutions i Norge
Er du nysgjerrig på hvordan våre transportløsninger kan hjelpe din bedrift?
DSV er et globalt transport- og logistikkselskap som leverer intelligente og skreddersydde logistikktjenester og transportoppdrag. Vi er representert i mer enn 80 land og tilbyr bransjeledende ekspertise innen spedisjon og logistikk.
95 prosent mindre utslipp
En annen fordel med droner, er at de forurenser mye mindre.
– Når det gjelder offshoreleveringer, der vi er størst, vil alternativet til en drone enten være et skip eller et helikopter. Vi kan faktisk fly 400 ganger med en drone før vi har det samme CO2-avtrykket som en båttur ut til en vindmøllepark. Så for hver kilo vi flytter, sparer vi 95 prosent, sier Vinter.
En drone vil således kunne levere mye mer før den har like stort karbonutslipp som dagens transportmidler.
I dag benytter DSV droner som kan frakte opptil tre kilo og har en rekkevidde på 100 kilometer i luftlinje. Innen kort tid vil de ta i bruk større droner som kan frakte opptil 60 kilo og har en rekkevidde på 200 kilometer i luftlinje. Dronene vil bli fjernkontrollert av en sentralisert pilot som styrer flere droner samtidig.


Hvor som helst
Droner kan i tillegg benyttes nærmest hvor som helst, også i områder der andre transportmidler har problemer med å komme seg fram eller må ta omvei, for eksempel over fjorder og fjell eller innen offshore.
– Droner er ikke noe som vil være aktuelt for alle, kun der de har en samfunnsmessig verdi, som i energi- og helsesektoren. Det vil heller ikke være aktuelt å fly i byer, sier Vinter.
DSV regner med å kunne begynne å tilby dronelevering til kunder i området rundt Vestby i løpet av året, og så utvide tilbudet etter hvert.
– Akkurat nå er det under behandling av Luftfartstilsynet. Vi regner med å ha det på plass og starte i Q1 2025. Vi har kundene og vi har dronene. Vi mangler bare tillatelsen fra Luftfartstilsynet, avslutter Kaasa.
Opplev pålitelig logistikk og skreddersydde transporttjenester med DSV – din partner for global frakt og forsyningskjedestyring.