Apilar Logistics har utviklet et toppmoderne lager for container, pall og småvarer i Røyken Næringspark, et par mil sør for Oslo. 1 100 containere, 6 000 palleplasser og 14 000 hyllemeter har fått plass i det moderne lagerbygget.
Her gjør høyteknologiske og digitale løsninger arbeidsdagen både spennende og utfordrende for daglig leder Roger Ebbestad og bedriftens ansatte. Med flere avdelinger sentralt på Østlandet tilbyr bedriften tredjeparts lager- og logistikkløsninger (3PL) til detaljhandel og næring, skreddersydd etter kundens behov.
Tenkte miljø
– Med solceller på taket som produserer 340 000 kilowatt i året og elektriske biler til distribusjon, samt miljøfyrtårnsertifisering, bidrar bedriften i det grønne skiftet, forteller Roger, før han tar oss med inn i det store lagerbygget.

Roger Ebbestad
Daglig leder i Apilar Logistics
I terminalen løftes svære containere opp i lufta som små legobrikker av en massiv kran. Her blir varer både tatt imot og fraktet ut til kunder etter behov. I hovedlageret innenfor står containerne stablet i syv høyder, ti i bredden og fjorten i lengden. De utgjør en massiv kube. Og med millimeternøyaktighet. Spørsmålet om hvordan kontrollen foregår ligger klar på tunga.
Høyteknologi er svaret
Roger smiler, og forteller.
– Ved hjelp av avansert, digitalt verktøy holder vi orden på alle containere, og ikke minst hvordan vi styrer kranene. Hver container har et nummer og alt er ferdigprogrammert. Når det er behov for å hente ut eksempelvis fem containere kan dette like gjerne skje om natta som om dagen. Her er det helautomatisk containerkran, men likevel elleve ansatte ved avdelingen.

– Vi programmerer inn hvilke containere vi ønsker å få ut på terminalen, resten ordner datamaskinen og kranen. Og alltid løses oppgaven på enkleste måte uansett hvor containeren befinner seg inne blant de cirka 1 100 containerne som står lagret, forteller Roger.
Ønsker kunden å hente varer selv fra containeren, gjøres det på terminalen. Hvis ikke sørger Apilar Logistics for frakt rett til ønsket lokasjon. Kunden kan med andre ord få varen rett fra leverandør, via vårt lager til ønsket adresse. Det gjøres med selskapets biler uten fordyrende mellomledd.
Apilar Logistics: Lager og logistikktjenester
Vi er din spesialist på tredjepartlogistikk og sørger for at din bedrift kan styrke fokuset på kjerneaktiviteter og konkurranseevnen gjennom økt effektivitet, presisjon og servicegrad til lavere kostnader.
Mange store kunder
– Vi har mange kunder med ulik lager- og logistikkbehov, og ingen kunde er for liten. Vi har en dynamisk prismodell, og kunder betaler kun for gods og tjenester som til enhver tid benyttes. Prismodell per håndtering av container og pall eller per plukk og pakk gjør at mange er blitt positivt overrasket over hva de må betale, forteller han.
Så lister han opp en rekke store kunder som blant annet NRK, med en rekke rekvisitter i ulike størrelser og formater som brukes i forskjellige TV-program. Et stort flyttebyrå legger beslag på ikke mindre enn 40 containere på en uke, og har oppdrag for institusjoner, departementer ambassader og ulike bedrifter.
– Vi har som et mål at når en kunde ringer i det de passerer IKEA, på vei til oss, skal henvendelsen være effektuert når vedkommende kjører inn foran lagerporten vår.
Høy sikkerhet
– Å tilby innendørs lagring av gods i containere er fremtiden, hevder Roger.
Det betyr økt sikkerhet, trygghet mot tyveri, jevn temperatur uten fare for frost og stekende varme, ingen kondens, mindre slitasje på containere og en hyggeligere håndtering av innholdet. Containeren er som en branncelle, og skulle lageret ta fyr er varene sikret.
– Å hjelpe kundene med stordriftsfordeler, tilby god vareflyt fra produsent til sluttkunde, skape gode kunderelasjoner og møte mange hyggelige mennesker er gode nok grunner til å trives på jobben, forteller Roger.
– Vi har fortsatt ledig plass til flere kunder, legger han smilende til.
Apilar Logistics er spesialist på tredjepartlogistikk og sørger for at din bedrift kan styrke fokuset på kjerneaktiviteter og konkurranseevnen gjennom økt effektivitet, presisjon og servicegrad til lavere kostnader.
Av Pål Mørk