Lokaleide oppdrettere samarbeider om bærekraftig konkurranse med de store. Det lønner seg.
Salmon Group er et nettverk for små og mellomstore oppdrettere i Norge. Selskapet ble etablert i 2003, og eies i dag av 40 lokale produsenter av laks og ørret. Hovedoppgaven er å sikre selskapene best mulig drifts- og rammevilkår.
– Vi ble etablert som følge av at havbruksnæringen er en bransje i konsolidering, der oppdrettere kjøpes opp av stadig større aktører, med en leverandørindustri som er i løpende vekst. Det fikk en del lokaleide oppdrettere til å søke sammen, for å sikre fortsatt lokalt eierskap. Hensikten var altså å sørge for at det enkelte aksjonærselskapet skulle bli sterkere, men også nå nye mål, forklarer Salmon Groups administrerende direktør, Jan Olav Langeland.
Jan Olav Langeland
Administrerende direktør, Salmon Group
Foto: Salmon Group
Bærekraft står høyt i kurs i Salmon Group, som ønsker å styrke samarbeidet mellom myndigheter, næringsliv og sivilsamfunn.
– Dersom vi skal komme noen vei med bærekrafts-arbeidet, er det viktig at alle aktører drar i samme retning, mener Christine Larsen, gruppens leder for innkjøp og bærekraft.
– Vi må ikke posisjonere oss slik at vi gjør én ting, mens andre går i motsatt retning. Derfor er det viktig at vi har en felles forståelse. Det viktigste er å øke bevisstheten rundt hva bærekraft faktisk innebærer, for det handler jo om mye mer enn CO2-utslipp. Vel så viktig er det å treffe de rette valgene i hvert enkelt selskap.
Christine Larsen
Leder for innkjøp og bærekraft, Salmon Group
Foto: Veronika Stuksrud/Fotova
Fisk, folk, klode
– Det er viktig at alle aktørene måles på de samme faktorene når vi måler konkurransekraften til leverandørene våre. Det er derfor det er så viktig at bransjen går i takt, og har et bevisst forhold til Parisavtalen og Norges ambisjoner for den, tilføyer Jan Olav.
– Hos oss har vi tre pilarer: fisk, folk og klode, som vil si at alt vi gjør med Salmon Groups fôroppskrift skal være riktig for fisken og forbrukerne. Men skulle det vise seg at det ikke er riktig for kloden, må vi begynne forfra igjen. Vi har konkludert med at det ligger mye god bærekraft i å treffe de rette valgene for fisken. Noen ganger kan det føre til valg som gir et større fotavtrykk, men siden det gir mer fisk frem til forbruker, blir summen av avtrykket mindre.
Fra 2025 blir flere virksomheter omfattet av rapporteringskravene i EU sitt bærekraftsdirektiv (CSRD – Corporate Sustainability Reporting Directive), noe Salmon Group har store forventninger til.
– Jeg tror det vil bidra til standardiseringen vi nettopp snakket om, både rundt hva som skal måles og hvordan, samtidig som bevisstheten rundt bærekraft jekkes opp noen hakk, slik at det blir lettere å treffe gode valg, forteller Christine.
Både hun og Jan Olav savner gode rammebetingelser for bærekrafts-arbeidet:
– Vi snakker nemlig ofte om store investeringer over flere år, og med usikkerheten vi har stått i de siste par årene, har akkurat det vært vanskelig å få til. Sånn som tingene står nå, ser nok mange investorer at det fins tryggere havner for pengene enn i vår næring, og det er en utfordring, mener Jan Olav.
Vil du vite mer om Salmon Group? Les mer om nettverket her
Mer enn CO2
70 til 80 prosent av oppdrettsnæringens utslipp knyttes til fôret, noe Salmon Group lenge har jobbet med.
– Vi har tatt tydelig standpunkt hva gjelder bærekraft, for eksempel da vi i 2019 besluttet å ikke tillate brasiliansk soya i vårt fôr på grunn av avskogingen denne råvaren bidro til. Denne beslutningen resulterte i en vesentlig reduksjon i SG-fôrets CO2-avtrykk, og sendte samtidig et sterkt signal om at bærekraft er avgjørende i valg av råvarer, understreker Christine.
– Media har fokusert på at bransjen benytter mye villfisk i fôret, og peker på at dette ikke er spesielt bærekraftig. For å sikre bærekraftig bruk av marine råvarer i vårt fôr, har vi krav om at disse skal være sertifiserte. Videre stiller vi også krav om at en stor andel, minst 30 prosent, av de marine råvarene skal komme fra avskjær fra fiskeriene. Dette bidrar til mindre press på villfiskbestandene og god ressursutnyttelse. Et annet viktig grep for å redusere avhengigheten av marine råvarer har vært å inkludere mikroalgeolje i vårt fôr, som siden 2019 har vært en viktig, alternativ kilde til omega-3 fettsyrer.
– Salmon Group lanserte nylig sin visjon og strategi for bærekraft for SG-fôret, med en tidslinje som illustrerer bransjens gjennomsnittlige CO2-avtrykk på fôr, så vel som Salmon Groups. Der fremgår det at SG-fôret har et vesentlig lavere avtrykk enn bransjen under ett. I visjon og strategi beskriver vi tiltak vi allerede har implementert og hva vi ønsker å gjøre mer av. Fremover ønsker vi å ta større eierskap for råvarene som går inn i fôret, og treffe enda bedre valg, fortsetter Christine.
Gir konkurransefortrinn
Johan Løvold er produksjonssjef i Selsøyvik Havbruk, et av aksjonærselskapene i Salmon Group. Han er ikke i tvil om nettverkets betydning for dem.
– Jeg kan selvfølgelig ikke snakke for alle aksjonærselskapene, men som en liten og effektiv lakseoppdretter, som med hjelp av elleve ansatte produserer rundt ti millioner laksemåltider årlig, er vi på konstant jakt etter verdi i alt vi gjør. Sammen med våre dyktige kolleger er samarbeidspartnere den viktigste suksessfaktoren, og Salmon Group er definitivt blant dem, fastslår han.
– Verdien nettverket gir oss, i form av kompetanse og tilgang på konkurransedyktige betingelser, har veldig mye å si. Fellesskapet, som bruker sin tid og innsikt på å gi oss lokaleid slagkraft i et globalt marked, er et soleklart konkurransefortrinn, og frigjør tid, slik at kan gjøre mer av det vi elsker: å produsere laks på en forsvarlig og respektfull måte.
Johan understreker at det er fôret, SG-fôr, som tilfører Selsøyvik Havbruk størst verdi, og at det bygger opp om deres målsetting om å produsere mat av høy kvalitet på en bærekraftig måte.
– De siste årene har vi klart å redusere både dødelighet og nedklassing, som begge er viktige indikatorer på fiskevelferd, og det skal SG-oppskriften ha sin del av æren for. Salmon Groups arbeid gir laksen vår tilgang på mer næringsrik og ressursvennlig mat, på en kostnadseffektiv måte, så all ære til dem, avslutter han.
Salmon Group
Nettverket for små og mellomstore oppdrettere i Norge