Verden opplever en matkrise, og norske sjøfolk innen havbruksnæringen og i fiskeriene, spiller en nøkkelrolle i forsyningskjeden. Men en avgjørende forutsetning er ordnede og anstendige arbeidsvilkår.
Medlemstallet til Norsk Sjømannsforbund har hatt en markant økning de siste årene. En stor del av økningen skyldes fartøy tilknyttet havbruksnæringen. Innen havbruksnæringen er tingene hovedsakelig på stell hos rederier tilknyttet næringen, men aktørene er mange, og det gjenstår ennå litt før Sjømannsforbundet kan si seg helt fornøyd. En god sikkerhetskultur og ordnede arbeidsforhold bør være en forutsetning hos alle rederier.
Norske arbeidsforhold
På norskekysten skal også utenlandsk arbeidskraft være underlagt norske lønns- og arbeidsvilkår, uten lønnsdiskriminering. Flere arbeidsgivere sliter med å få tak i kvalifisert arbeidskraft, noe som gjør at dem til tider må søke arbeidskraft fra utlandet. Dessverre blir ikke alle lønnet i henhold til norske lønns og arbeidsvilkår.
– Hos de store dominerende rederiene innen brønnbåt, fôrbåt og servicebåt er det som regel ordnede forhold, med gode etiske retningslinjer og sikkerhetsrutiner, men utfordringen er at innen havbruksnæringen har vi kanskje 200 rederier, mange til dels små aktører. Den faglige kompetansen er nok ikke like god hos alle av de små aktørene.
Det har vært en utfordring med til dels høye ulykkestall innen havbruk, og dette er noe næringen har stort fokus på for å snu den negative trenden. Ett godt samarbeid mellom oppdrettsselskaper og rederier under de ulike arbeidsoperasjonene er avgjørende for sikker operasjon.
De aller fleste opptrer seriøst, forteller Geir Offerdal, som er rådgiver i Sjømannsforbundet, og fortsetter:
– Det dukker imidlertid stadig opp nye aktører, som lokkes av fremgangen i havbruksnæringen, og øyner utsikter til god inntjening. Blant dem hender det vi ser store mangler. Ikke er de i besittelse av nødvendig kompetanse for å bygge sikkerhetskultur, heller. Ikke bare går det ut over de ansattes sikkerhet, men også smitterisiko ved anleggene. For å maksimere profitten, kjøper de gjerne utrangert materiell fra eksisterende virksomheter, og vinner kontrakter med rimeligere arbeidskraft. Det er klart dette ikke er bra, mener han.
Geir Offerdal
Rådgiver, Sjømannsforbundet
Sikker drift avgjørende
På den måten anser Sjømannsforbundet seg like mye som en støttespiller for de seriøse arbeidsgiverne, som for arbeidstakerne.
– Husk at dette handler om folk som skal bidra til at verden får mat på bordet, som er vant til å stå på 24/7, og som hele tiden er på farten, fire uker på, fire uker av. Fartøyene er stort sett i drift hver eneste time, året rundt. Da er det viktig at den driften er sikker, og kompetansen er på plass, sier Offerdal.
– Vi organiserer ansatte i mange sektorer til sjøs, og opplever kanskje størst medlemsøkning innen havbruksnæringen, som tidvis har med kunnskaper fra andre næringer. Vi ser at det investeres i sikkerhet og nye, moderne fartøyer hos de seriøse aktørene. Her kommer også de biologiske aspektene inn, som faren for smittsomme sykdommer i merdene, for eksempel. De seriøse aktørene tar dette på største alvor, og vi anser det som vår oppgave å bidra til at hele bransjen også gjør det, med blant annet nye moderne fartøy og kompetente medarbeidere.
– Da blir det forhåpentligvis mat på bordene i fremtiden også, både her hjemme og i verden for øvrig, avslutter Offerdal.
Fakta
Norsk Sjømannsforbund (NSF) er Norges største fagforbund for sjøfolk og havfiskere.
Av Jarle Petterson