Skip to main content
Home » Grønn omstilling » Hydrogenåret 2024: Krevende, men viktige milepæler nådd
Grønn omstilling

Hydrogenåret 2024: Krevende, men viktige milepæler nådd

Fra åpningen av Norwegian Hydrogens produksjonsanlegg for fornybart hydrogen i Hellesylt i september 2024. Anlegget er samlokalisert med Vireons fyllestasjon for hydrogen til tungtransport. Foto: Kristin Støylen/ Norwegian Hydrogen

Det har vært et krevende år, men kanskje vi likevel kan se tilbake på 2024 som starten på hydrogeneventyret i Norge.

På tross av at enkelte storskala hydrogenprosjekter er satt på vent og flere aktører har nedjustert og forskjøvet sine ambisjoner, har den norske hydrogennæringen oppnådd flere viktige milepæler i løpet av året. Det er nå over 200 hydrogenprosjekter i alle landets fylker, og det dukker stadig opp nye initiativ innen produksjon og bruk av hydrogen, oppskalering av innovativ teknologi, og forskning og utvikling.

Ingebjørg Telnes Wilhelmsen

Generalsekretær, Norsk Hydrogenforum

En bidragsyter i klimakampen

Hydrogen er i ferd med å bli en betydelig bidragsyter i klimakampen. I juni åpnet Yara sitt nye hydrogenanlegg på Herøya, som ved å erstatte naturgass med fornybart hydrogen reduserer CO2-utslippene fra gjødselanlegget med 41 000 tonn årlig. I september åpnet Veidekke sin andre fabrikk for hydrogenbasert produksjon av asfalt. Hydro har også besluttet å etablere et pilotanlegg for å resirkulere aluminium med hydrogen fra 2026.

I skipsfarten har Torghatten Nord gitt Myklebust Verft i oppgave å bygge to hydrogenferger til Vestfjordsambandet, og Enova har gitt tilsagn om støtte til bygging av 15 hydrogen- og ammoniakkskip. I august ble det klart at fartøyet «Viking Energy» skal bygges om til ammoniakkdrift og forsyne Equinors plattformer fra 2026.

Et testlaboratorium

Lastebilprodusenten MAN har annonsert at de vil levere 100 hydrogenlastebiler til Norge i 2025, og andre produsenter er i gang med utrulling av sine første hydrogenlastebiler. I september åpnet Vireon Norges første åpent tilgjengelige fyllestasjon for tungtransport, og det er planer for å etablere et nettverk av stasjoner. På anleggsplasser har NAPOP demonstrert bruk av hydrogen med gode resultater, og Veidekke skal ta i bruk Applied Hydrogens ombygde gravemaskin på hydrogen innen året er omme.

Norske myndigheter er i ferd med å etablere Norge som et testlaboratorium for lav- og nullutslippsluftfart, og aktører som SAS, Airbus, Avinor og Statkraft samarbeider om å realisere hydrogenbasert luftfart.

Konkurransedyktig i Europa

I løpet av året har fem produksjonsanlegg for hydrogen kommet i drift i Eigersund, Porsgrunn, Hellesylt, Rørvik og Kårstø. I tillegg er det tatt investeringsbeslutning på tre produksjonsanlegg som vil komme i drift i 2025-2027.

Flere aktører har også vist at den norske hydrogennæringen er konkurransedyktig i Europa. Ikke bare fikk et norsk prosjekt midler fra EUs hydrogenbank – nylig sikret også de tre norske elektrolysørprodusentene Nel Hydrogen, Hystar og HydrogenPro til sammen 177,5 millioner euro til videreutvikling og oppskalering av deres teknologi.  

Skal vi klare å omstille industrien i tråd med våre klimaforpliktelser og opprettholde våre komparative fortrinn, må vi sikre at industrien har tilgang til fornybar kraft og nett. Norske myndigheter må føre en kraftfull klimapolitikk som setter en høy pris på CO2, stiller krav i offentlige anskaffelser og gir risikoavlastning i den innledende fasen.

Next article