Skip to main content
Home » Grønn transport » Bærekraftig kailøsning i Longyearbyen
Sponset

Når NOFI selger sine løsninger, er det med en tanke om gjenbruk, ombygging og en type «pante flaske»- mentalitet. FN´s bærekraftsmål om ansvarlig forbruk og produksjon er et av NOFIs viktigste mål. Plasten skal brukes riktig. Også når det gjelder 550 meter med plastflytekaier plassert i Longyearbyen Havn, som innimellom må bygges om og endre bruksområde. Havnesjef Kjetil Bråten gleder seg over å se hvordan de kan gi nytt liv til noe de kjøpte for et annet formål for mange år siden. 

Evighetstankegang

Det nyeste prosjektet er ombygging av en gammel kai for seilbåter, der fortøyningen ble for komplisert.

 – Den ble lite brukt, så den har vært tilbake hos vår leverandør NOFI for ombygging. Nå skal den nyttiggjøre seg på innsiden av Bykaia, sier Bråten med den største selvfølge. 

Til nå har nemlig alle kaiene som har blitt tatt ut av drift i Longyearbyen, fått en annen funksjon etterpå. 

 – Det fine med plasten er at vi kan både endre på design og forandre på det materialet vi allerede har. Det er også veldig lett å resirkulere til andre kaier eller produkter. Selv om vi har 550 meter med kai nå, så er det veldig enkelt å gjenbruke materialene en annen plass, dersom vi ønsker mindre kai på et senere tidspunkt. Det er en evighetstankegang som vi syns er veldig spennende, sier havnesjefen.

Skryter av leverandøren

Bråten kan fortelle om et nesten 20 år gammelt samarbeid med NOFI. Det startet med en 20 meters kai, som skulle avlaste hovedhavna med én båt. Han husker tilbake til en lykkens dag.

– At vi i ettertid har kunnet sende elementene frem og tilbake for fiksing og forbedringer, og i senere tid ombygginger og reparasjoner, er gull verdt, sier han.

Bråten skryter av NOFI som en partner som tørr å pushe grenser.

– De har tatt utfordringene etter hvert som vi har trengt større løsninger til større båter, sier han, og legger til at de nå har hatt skip på opp til 90 meter som har lagt til på Turistkaia, og at de til enhver tid har rundt 25 båter fra 15-60 meter fortøyd på denne kaien. Blant annet eksklusive private yachter fra hele verden, der mannskapet er strålende fornøyd med hvor trygt det er å fortøye til en plastkai, uten å være redd for at den påfører skade på båtene deres.

– Det har vært, og er, et kjempeartig samarbeid med NOFI. Hver gang vi har kommet med noe, har de strukket strikken. De hører på oss, og finner gode løsninger. Kanskje vi en gang kan legge cruiseskip til på en NOFI kai på Svalbard, drømmer han.

Foto: NOFI

Med fokus på havet

NOFI er et innovativt industrikonsern som utvikler, produserer og selger produkter og tjenester innenfor det maritime markedet over hele verden.

Røft klima

Bråten mener at plastkai er eneste alternativ i Longyearbyen. Både på grunn av tøft klima, men også det praktiske rundt frakten. 

– Betong blir for tungt å frakte. Plasten er mye lettere, og tradisjonelle lasteskip kan ta det med for oss. I tillegg er det noe bevegelse i plasten, som gjør at den tåler klimaet vårt bedre, sier han.

Det er nemlig ikke bare enkelt å produsere noe som tåler å bli utsatt for det Svalbard har å by på. 

– Vi har hatt is i havna der det har blitt brøytet inn til isbelagt kai. Den blir utsatt for storm og ekstremvær, forteller Bråten, men understreker at selv om plasten tåler mye, kan skader skje. 

– For eksempel var det en skipper som mistet kontroll på båten sin, og dura rett inn i kaia. Takket være at kaia ga litt etter, gikk det bra med båten, sier han.

– Men det er det som er så fint med kaia vår. Den er litt bevegelig, og skulle det kommer skader, kan det repareres. Det har i hvert fall ikke kommet skader til nå som ikke har latt seg fikse, sier han.

Først var tanken at levetid var 10 år. Det var vanskelig å beregne hva den tålte av blant annet bevegelse. Med kun litt overflateslitasje ble ny beregning 20 år.

– Nå opererer vi med en forventet levetid på 30 år. Jeg tror at så lenge vi tar vare på, og vedlikeholder det som eventuelt skulle bli ødelagt, så kan det vare veldig lenge, avslutter Kjetil Bråten.

Dette er NOFI

Innovativt industrikonsern som utvikler, produserer og selger produkter og tjenester over hele verden innenfor det maritime marked

Skaper bærekraftige løsninger som er med på å sikre en ren og levende kyst gjennom kostnadseffektive og solide kvalitetsprodukter

146 årsverk

Omsetning 435 mill. 

Eksportandel 50 %

Hovedkontor i Tromsø

1978-2023 – 45 års jubileum i år

Les mer på nofi.no

Next article