Forbedret garantiordning fra Fragus Group gjør det mulig for elbileierne å sikre seg mot store ekstrautgifter.
Elbil er mer populært enn noen gang tidligere, spesielt i Norge som nyter godt av mye fornybar energi sammenlignet med landene litt lenger nedover i Europa.
– Folk er mye mer miljøbevisste i dag, og ønsker derfor å kjøre elbiler. Det er veldig populært, sier Sigrid Søgård som er daglig leder i Fragus Norge.
Antallet kjøpte elbiler er et bevis på dette. I 2021 var 64,5 prosent av alle nye personbiler solgt i Norge helelektriske, ifølge Elbil.no.
Sigrid Søgård
Daglig leder i Fragus Norge
Gir forutsigbare kostnader for bileierne
Å reparere en elbil kan vise seg å bli en dyr affære. Fragus tilbyr derfor nå en egen elbilgaranti. GOSafe Electric er en garanti som skal dekke uforutsette utgifter når elbilen slår seg vrang og må på verksted.
– Produktet GOSafe Electric er en garanti som dekker det mest kostbare på en elbil, alle de dyre komponentene. Dermed slipper kunden uforutsigbare kostnader. Dette er en garanti som er spesielt utviklet for elbiler. Den kan tegnes for 12 til 36 måneder, og opphører når bilen er ti år eller mer, eller har gått 200 000 kilometer, sier Søgård.
Denne garantien dekker reparasjonskostnader på flere av kjøretøyets komponenter, som for eksempel motor, batteri og klimaanlegg. Den erstatter på ingen måte en vanlig bilforsikring.
Skreddersydde abonnementsordninger
Om kort tid vil Fragus også kunne tilby JustGO, et slags skreddersydd abonnement. Det handler om å gjøre om alle typer bilutgifter til en fast, månedlig kostnad. Ordningen skal gi større forutsigbarhet.
– Dette er en abonnementsordning som gjelder alle typer serviceabonnementer. Istedenfor at du har bilen din til service en gang i året, og kanskje betaler 15 -20 000 kroner eller mer, kan man lage avtaler som gjør at man betaler månedsvis. Når du skal ha service, så vet du at det ikke er noen ekstrakostnader for deg, bortsett fra at du kanskje må bytte ut noen vindusviskere, sier Søgård.
Det vil også være mulig for bilforhandlerne og verkstedene å bake inn andre produkter i dette abonnementet, for eksempel utgifter til dekk.
Også mer forutsigbart for forhandlerne
Fragus abonnementsløsninger har også mange fordeler for bilforhandlerne. Abonnementene vil kunne bidra til større forutsigbarhet for verkstedene og forhandlerne. De vil kunne forutsi når de får inn mange biler til service, og dermed kunne handle smartere med tanke på kostnader og leveranse.
– Vi mener at ved å promotere abonnementsløsninger, blir det mer forutsigbare kontantstrømmer. Du vet hva du får inn hver måned, og hva som skal gjøres. Det gjør det mulig å planlegge litt frem i tid, avslutter Søgård.
Har du lyst til å finne ut mer om Fragus’ garanti- og abonnementsordninger?
Finn ut mer på fragus.com eller send mail til [email protected].
Plattformen Billink er nå også en del av Fragus Group.
Av Sissel Nilsen