Skip to main content
Home » Grønnere maritim eksport » Fremtiden for bærekraftig transport til sjøs
Sponset

I en tid hvor bærekraft og miljøvennlighet er i fokus, står maritim sektor overfor en stor omveltning. Internasjonalt har det blitt et økende krav om å redusere karbonutslipp og gå over til mer bærekraftige metoder for transport, spesielt innenfor skipsfart. En viktig aktør i dette grønne skiftet er BOS Power, som gjennom innovative løsninger bidrar til en mer bærekraftig maritim fremtid.

BOS Power leder an med utviklingen av helelektriske og hybride fremdriftssystemer som gir reduserte utslipp og økt effektivitet. Helelektriske løsninger er spesielt attraktive for kortere ruter der det er mulig å lade ofte, som for eksempel i sightseeing-fartøy og andre passasjerfartøyer i og rundt byområder. Disse løsningene kan eliminere utslipp fullstendig og bidrar til et betydelig lavere karbonavtrykk.

For lengre distanser, der full elektrisk fremdrift ikke er optimal kan man benytte hybride løsninger. Ved å kombinere elektrisk fremdrift med for eksempel biodrivstoff, kan fartøyene operere med reduserte utslipp.

Eirik Nesse 

Direktør for marine fremdrift i BOS Power 

En helhetlig fremdriftslinje

Når effektivitet og bærekraft er avgjørende, er det essensielt å betrakte hele fremdriftslinjen i en helhet for å sikre maksimal energieffektivitet. Dette er et område der BOS Power virkelig utmerker seg. En helthetlig fremdriftslinje med et integrert kontrollsystem, sikrer et energieffektivt fremdriftsanlegg som kutter utslipp og operasjonskostnader. Denne helhetlige tilnærmingen gjør det mulig å skape systemer som er tilpasset de unike behovene til hvert fartøy. Dette gir operatørene en klar fordel i form av ytelse og driftseffektivitet.

Servogear Ecoflow fremdriftssystem

En av de mest spennende løsningene fra BOS Power gruppen er Servogear Ecoflow Propulsor. Systemet er utviklet for å maksimere energieffektivitet ved å optimalisere skrogtunnellen og propellens design og effektivitet. Resultatet er mindre energitap og forbedret ytelse, som igjen fører til lavere utslipp og kostnader. Ecoflow-systemet er ideelt for hurtigbåter og crew transfer fartøy, som kan dra nytte av den høye ytelsen og påliteligheten systemet tilbyr.

Utfordringer og muligheter

Elektrifisering av hurtigbåtsektoren kommer med sine utfordringer. En av de mest nevnte utfordringene er batterikapasitet og ladeinfrastruktur. Langdistanseruter krever batterier av betydelig størrelse og vekt, noe som igjen påvirker skipets vekt og driftsøkonomi. Her kommer bio-drivstoff og fremtidige løsninger som e-metanol inn som interessante alternativ. Ved å bruke bio-drivstoff i et hybrid setup, kan man oppnå betydelig lavere utslipp sammenlignet med konvensjonelle fossilt drivstoff.

Fremtidens Energiløsninger

Det maritim sektor ser på nå er en fremtid hvor flere ulike energibærere sameksisterer. Ideelt sett vil både elektrisk fremdrift, biofuels, og kanskje enda flere innovative drivstoffløsninger utnyttes etter hva som er mest hensiktsmessig for det aktuelle operasjonsområdet.

– Utviklingen av metanolmotorer er et viktig skritt for oss mot å tilby mer miljøvennlige løsninger som kan redusere karbonutslipp betydelig. Metanol gir oss muligheten til å kombinere bærekraft med høy energitetthet, noe som er essensielt for hurtiggående langdistanse fartøy, sier Eirik Nesse, Direktør for marine fremdrift i BOS Power.

BOS Power er blant foregangsselskapene når det gjelder grønne løsninger for maritim industri. Ved å tilby løsninger som helelektriske og hybride systemer, sammen med energieffektive propellsystemer som Servogear Ecoflow, bidrar selskapet til en grønnere og mer bærekraftig fremtid. Arbeid med å integrere og optimalisere ulike energibærere for fartøy, baner vei for en utslippsfri fremtid, hvor sightseeing fartøy, crew transfer fartøy og hurtigbåter kan operere grønnere enn noen gang før. Det er klart at veien fremover handler om fleksibilitet og innovasjon, noe BOS Power er godt rustet for å lede an med.

Next article