Skip to main content
Home » Grønnere maritim eksport » Verdens hurtigste, miljøvennlige ropax ferge – 35 KTS 
Sponset

En ny, hurtig og miljøvennlig Ropax-ferge planlegges mellom Tyskland og Vestlandet/Nord-Norge. Med toppmoderne teknologi kan den redusere CO2-utslipp og avlaste veinettet i Norge, samt redusere kostbar veislitasje. 

For å avlaste Oslo havn som hovedhavn for godstransport til Norge, og redusere behovet for tidkrevende og kostbar transport med tog og vogntog til byer langs kysten, planlegges nå et nytt og banebrytende skipskonsept. Dette hurtige og miljøvennlige skipet er planlagt på rute mellom Cuxhaven i Tyskland og norske byer som Kristiansand, Stavanger, Bergen, Hitra og Bodø. 

Den planlagte Ropax-fergen, med en lengde på 180 meter og en toppfart på 35 knop, har kapasitet til å frakte cirka 1500 passasjerer, 400 personbiler eller campingvogner og mellom 50 og 100 vogntog. Med tre ukentlige avganger er målet å tilby et effektivt maritimt alternativ som støtter opp under målene i Nasjonal Transportplan (NTP): Raskere, rimeligere og mer miljøvennlig godstransport i henhold til dagens løsninger. I tillegg frakte mange turister fra Europa til Vestlandet/Nord-Norge. 

Ropax fergen kan også ha en potensiell militær betydning ved å tilby rask transport av militært materiell og utstyr mellom Europa/Sør-Norge til/fra Nord-Norge. 

Per Kavli 

Daglig leder Green Ships 

Ny teknologi for redusert utslipp 

Skipet vil benytte moderne gassturbinteknologi fra Siemens Energy, med varmegjenvinningssystemer (WHRS) som kan bruke flere drivstofftyper, inkludert MDO, LNG og hydrogen. For hotelldrift eller lav hastighet planlegges bruk av Amogy Ammoniakk/brenselceller og batterier, mens fremdriftssystemet er basert på fire Voith Linear Jet-propeller. 

Med denne teknologien kan fergen opprettholde en fart på 35 knop selv i 10 meters bølgehøyde. Skipets unike skrogdesign og lave vekt (overbygg i aluminium) reduserer påvirkningen fra vertikale bølgeenergier, noe som gjør det betydelig mer stabilt enn tradisjonelle Ropax-ferger. 

Miljøgevinster og samfunnseffekt 

Den planlagte ruten kan fjerne rundt 30 000 lastebiler fra veiene hvert år, noe som vil øke trafikksikkerheten og redusere veislitasjen. I tillegg vil to slike Ropax-ferger, ved bruk av hydrogen, kunne redusere CO2-utslipp med cirka 200 000 tonn årlig, i tillegg til betydelige reduksjoner i NOX og metanutslipp. Dette er et viktig skritt mot Norges mål om å halvere de totale CO2-utslippene innen 2030. 

– Innføring av «differansekontrakter» eller andre politiske ordninger som sikrer konkurransedyktige priser på hydrogen vil være avgjørende, sier Per Kavli, daglig leder i Green Ships.

– Om nødvendig kan skipet benytte MDO eller LNG, legger han til – og fortsatt være miljøvennlig med nullutslipp ved inn og ut av havner. 

Skipene kan bygges ved norske verft og være klare til drift innen cirka 2,5 år. Kavli opplyser at det allerede har vært noe kontakt med norske myndigheter, inkludert Kystverket og Grønt Skipsfartsprogram, om prosjektet. 

Next article