Skip to main content
Home » Havvind » Nordland Fagskole: Fremtiden for Maritim Utdanning i Nord-Norge
Sponset

Uten kompetente sjøfolk vil Norge stå overfor betydelige problemer, sier avdelingsleder for Lofoten maritime, Finn Axel Hartvigsen og faglig ansvarlig for Bodø maritime, Rune Elvegård. De mener fagskolen er svaret for mange.

Både Lofoten maritime og Bodø maritime er avdelinger av Nordland fagskole. Nordland fagskole tilbyr utdanningene dekksoffiser (Bodø og Lofoten) og maskinoffiser (Bodø).

– Behovet for maritim utdanning er økende, og særlig her i Nord-Norge, sier Hartvigsen, det gjelder både for å opprettholde bosetningen langs kysten, og med tanke på vår nasjonale beredskap.   

Maritim utdanning i vekst

Historisk sett har maritim utdanning vært preget av perioder med lav interesse. Universiteter har tiltrukket seg mange studenter som i realiteten kanskje ville hatt like stort eller større utbytte av fagskoleutdanninger, mener de to.

– Fagskoleutdanning, spesielt innen maritime fag, er den riktige veien for mange. Dette gjelder spesielt i Nord-Norge, hvor behovet for dyktige sjøfolk og teknisk personell er betydelig, sier Hartvigsen.

– Vi ser en klar økning i antall søkere til yrkesfagene, men det er fortsatt ikke nok maritime fag, sier Hartvigsen. Foreldrene, som tidligere kanskje har sett ned på yrkesfagene, snakker nå mer positivt om det. Vi ser en økning i søkermassen på elektro, og dette kan være en inngangsport til maritime fag.

Foto: Multimedia UB

Tilpasning til næringens behov

En av de viktigste prioriteringene til Nordland fagskole er å tilby utdanning som møter utdanning næringens behov, både når det gjelder teknologi og arbeidskraft. Dette gjelder særlig nye drivstofftyper og digitalisering, hvor skolen har gjort investeringer i laboratorieutstyr og annen teknologi.

– Fagskolens mål er at studentene skal gå rett ut i jobb etter endt utdanning, forklarer Elvegård.

– Det maritime domenet utvikler seg raskt, og vi må sikre at vi utdanner folk som kan møte næringens behov. Dette gjelder spesielt når det kommer til ny teknologi som kunstig intelligens og moderne driftssystemer, understreker han.

Fleksibel utdanning for ulike behov

Nordland fagskole tilbyr stedbasert utdanning i Bodø og nettbasert utdanning i Lofoten. Denne fleksibiliteten er en styrke, ettersom det gir studentene muligheten til å tilpasse studieløpet etter egne behov.

– Vi har et bredt spekter av søkere, fra unge som kommer rett fra lærlingsperioden, til erfarne sjøfolk som ønsker å formalisere kompetansen sin, sier Hartvigsen.

– Mange rederier ansetter folk direkte fra fagskolen og vi ser at disse studentene ofte blir værende lenger til sjøs enn de som går veien om universitetene.

Om Nordland fagskole

Nordland fagskole tilbyr høyere yrkesfaglig utdanning. Alle våre utdanninger vektes i studiepoeng, og de fleste av våre tilbud kan tas mens studenten er i jobb. Nordland fagskole har nærmere 400 studenter og 55 ansatte. Vi har studiesteder over hele Nordland fylke. 

Les mer på nordlandfagskole.no

Savner kvinnene

En stor utfordring for fagskolen er mangel på kvinnelige søkere, spesielt i Bodø hvor det for tiden ikke er noen kvinnelige studenter. Dette er bekymringsfullt, ifølge Elvegård, som ønsker å få flere jenter inn i maritime yrker.

– Det er høyteknologisk og spennende jobber, og vi må bli flinkere til å kommunisere dette til potensielle kvinnelige studenter, sier han.

– Vi ser også at samfunnet som helhet i større grad må markedsføre denne type utdanning for å sikre rekruttering til maritime yrker.

Beredskap og nasjonal sikkerhet

Den maritime næringen spiller en viktig rolle for Norges beredskap, sikkerhet og økonomi. Norge har en lang kystlinje, og både fiskeri og gass vil være viktige næringer i mange år fremover. Derfor er det avgjørende å sikre at vi har nok norskutdannede sjøfolk.

– Det er ikke bare en utfordring i dag, men det kan bli et problem i fremtiden om vi ikke klarer å rekruttere nok kvalifisert arbeidskraft til å drifte kystvakten, marinefartøyene og den sivile flåten, sier Hartvigsen.

– Den nye langtidsplanen til Forsvaret, med nye ubåter og fregatter, krever tusenvis av folk for å drifte disse fartøyene, og vi må utdanne dem i nord.

Foto: Multimedia UB

Rekruttering av voksene studenter

Nordland fagskole ønsker også å tiltrekke seg voksene studenter med erfaring fra andre yrker. Dataingeniører, professorer og andre yrkesgrupper har mye å tilføre, både gjennom sin erfaring og kunnskap.

– Det er kritisk for Norge at vi ikke blir avhengige av utenlandsk arbeidskraft til å drifte våre fiskefartøy og havbruksanlegg, påpeker Elvegård.

– Vi trenger norske sjøfolk som kan ivareta våre nasjonale interesser i nordområdene, spesielt med tanke på ressursforvaltning og suverenitetshevdelse. Med et sterkt fokus på å tilpasse utdanningen til næringens behov, ser Nordland fagskole frem til å møte utfordringene som venter. Med ny teknologi og stadig større krav til sikkerhet og miljø, vil behovet for godt utdannet maritimt personell bare øke. Hartvigsen og Elvegård er enige om at fagskolen står godt rustet til å møte fremtiden, men rekrutteringen, spesielt av kvinner, må styrkes for at Norge skal kunne forbli en ledende sjøfartsnasjon.

Nordland Fagskole

Next article