Skip to main content
Home » Hotell, restaurant og catering » Digitalisering effektiviserer restaurantbransjen
Hotell, restaurant og catering

Digitalisering effektiviserer restaurantbransjen

Restaurant
Restaurant
DIGITALISERING: Restauranten The Local på Fornebu har valg å gå for fullt integrerte systemer. Foto: Getty Images

I dag finnes det mange gode løsninger som både forenkler, effektiviserer og gjør restaurantbransjen mer lønnsom.

Restaurantbransjen var lenge en bransje preget av manuelle løsninger. Servitøren tok bestilling, slo det inn på kassaapparatet og leverte bongen til kjøkkenet for å få produsert maten. Hvis gjestene skulle dele regningen kunne det være en omfattende affære.

– Det startet så smått midt på 1980-tallet. Da kom de første kasseterminalene som hadde en sentral pc og hvor alle terminalene kommuniserte mot den samme databasen. Det var nærmest en revolusjon, for da kunne man blant annet flytte en regning fra ett bord til et annet, eller til en annen avdeling. Disse systemene har blitt videreutviklet sammen med brukerne over en tidsperiode på mer enn 30 år, så dagens løsninger kan langt mer enn bare å dele regninger. De har endret hele måten restaurantbransjen arbeider på, sier Audun Hunshammer som er salgs- og markedssjef i SMS.

Integrerte systemer Integrasjon er et nøkkelord og dagens systemer integreres gjerne mot tappekontroll, lagerstyring og regnskap. Men det finnes også løsninger hvor systemene kommuniserer med varebestillingssystemer og forhandlerportaler.

– Disse løsningene har eksistert en stund. Etter hvert som mye har blitt standardisert kan servitørene nå ta med seg kassepunktet på mobiltelefonen eller på en tablet slik at han kan legge inn bestillingen direkte på kassesystemet mens han står ved bordet, sier Hunshammer og tilføyer:

– Dette er løsninger som flere og flere velger. For eksempel har den nye restauranten, The Local, på Fornebu valgt å gå for fullt integrerte systemer når de åpner i slutten av juni.

Bestiller med app

Mobilen vår får en stadig viktigere rolle, også når vi handler. Hos steder som Dinner og Nodee i Oslo kan man hente opp menyen og gjøre sin bestilling i en egen app på mobilen. Bestillingen godkjennes av hovmester eller servitør før den skrives direkte ut på respektiv kjøkkenprinter.

– Det er mange måter å sette opp disse løsningene på, og de kan også integreres med kundens Facebooksider, slik at man kan gjøre bestillingene sine direkte derfra. Selve betalingen kan enten gjøres på vanlig måte når man henter maten, men det er også mulig å registrere et betalingskort i appen og betale på den måten, sier Hunshammer og fortsetter:

– Å handle via apper er spesielt gunstig hvis det er store arrangementer og mye trykk. Telenor Arena er et slikt eksempel. Der kan kundene bestille og betale de varene de skal ha på mobilappen. Når det er gjort kan de gå til baren og vise en kvitteringskode som servitøren taster inn i sitt system og få levert ut varene. Dette går mye raskere enn tradisjonelle kjøp, så det blir mindre køer. Men ikke minst er kontantene fjernet, og da er det heller ikke mulig med svindel fra utro tjenere.

Kundekort eller lojalitetskort blir også mer utbredt på restaurant. Noen av kortene er rene lojalitetskort hvor man får ulike rabatter, mens andre kort kan lades med penger, slik at man kan bruke dem til å betale med også. Dette benyttes blant annet i alpinanleggene i Hafjell og på Skeikampen, hvor man både kan kjøre heis og kjøpe mat med det samme kortet. Kunde/ lojalitetskort kan selvfølgelig også ligge digitalt på kundens mobiltelefon så kunden ikke trenger å huske på noe ekstra kort.

Oppgjørets time

Med dagens bankkortterminaler er det også mulig å hente regningen direkte fra kassepunktet via en trådløs integrasjon. Dette muliggjør splitt og deling av regning ute ved kundens bord i tillegg til at det kan skrives ut detaljert regning med all nødvendig juridisk informasjon slik at servitørene sparer seg flere turer til og fra kassepunktene.

Noe som også imøtekommer gjestens ønske om rask betjening når de ønsker å betale og forlate serveringsstedet.

– I det hele tatt har den digitale utviklingen effektivisert restaurantbransjen ganske betydelig, avslutter Hunshammer.

Next article