Skip to main content
Home » Norges infrastruktur » Bra design og plasseffektive løsninger er nøkkelen til gode uterom
Sponset

Innimellom trenger skoler, kommuner, statlige etater, private og borettslag å oppgradere uterommene sine. Norfax leverer gjennomtenkte løsninger med kompakte sykkelstativer og parkbenker som er laget av gjenvunnet plast.

Fleksibel, værbestandig benk med norsk design

Norfax har nettopp lansert en ny parkbenk hvor sitteflater og rygglener er laget av Govaplast, en resirkulert plasttype som også er fullstendig resirkulerbar og vedlikeholdsfri. Materialet er holdbart, robust, værbestandig og slitesterkt. På samme måte som treverk oppleves det også forholdsvis varmt å sitte på selv om det er kaldt vær ute. Derfor egner dette materialet seg svært godt til bruk i utemøbler.

even reinsfelt krogh

Even Reinsfelt Krogh

Designer av Grid parkbenk

– Da jeg designet Grid, som er navnet på benken, var jeg også opptatt av fleksibilitet og lagde et modulsystem hvor det er enkelt å velge ønsket størrelse, om man vil ha ryggstøtte, armlener eller kanskje et kaffebord, sier landskapsartitekt Even Reinsfelt Krogh, som har designet møbelet.

Benken i seg selv er så tung at den er vanskelig å flytte på, men den kan fundamenteres eller skrus fast hvis man er redd for hærverk eller tyveri. Den er også hærverksresistent, noe som betyr at det er lett å fjerne grafitt, riper og eventuelle skader. Rent estetisk har benkene et stramt fint design, samtidig er benkene enkle og har en nøktern stil hvor stålet, som utgjør bena, er felt inn i profilene.

grid parkbenk
De nye parkpenkene fra Norfax er laget av Govaplast, en resirkulert plasttype som også er fullstendig resirkulerbar og vedlikeholdsfri.

– Den lille buen i stålet på bena er laget for å balansere mot alle firkantene som er i møblet ellers. Så nøktern design kombinert med kvaliteter som gjør at benken tåler røff bruk og nordisk klima over lang tid er de bærende elementene bak Grid, konkluderer designeren.

Smart sykkelstativ

Det første som slår en når man ser på sykkelstativet Beta XXL fra Norfax er at det rommer mange sykler på liten plass – faktisk kan det romme inntil 26 sykler på et fem meter langt stativ. Årsaken er at annenhver sykkel plasseres høyt og annenhver sykkel plasseres lavt. I tillegg er det mulig å bestille stativer som enten har tosidig eller ensidig parkering.

per henriksen

Per Henriksen

Daglig leder, Norfax

– Måten dette stativet er konstruert på gjør at syklene ikke så lett kommer borti hverandre. Det tar også mindre plass enn mange andre sykkelstativer. Systemet er veldig fleksibelt slik at du for eksempel kan endre avstanden mellom hver sykkel eller tilrettelegge deler av stativet slik at det passer for barnesykler, sier Per Henriksen som er daglig leder i Norfax.

Utviklet i samarbeid med syklister

Sykkelstativet er utviklet i Tyskland hvor produsenten har samarbeidet med den tyske interesseorganisasjon for syklister ADFC for å skape de beste løsningene.

Foto: Norfax

– Det er føringsspor i stativet, noe som sørger for at sykkelen blir plassert riktig hver gang. På den måten blir sykkelparkeringen ryddig og pen. I tillegg er det gummiforinger slik at ikke sykkelen skal bli ødelagt eller få riper mens den står parkert. Dette stativet er utviklet i samarbeid med syklister, og det er nok derfor løsningene er spesielt gode, tilføyer Henriksen.

Materialet som er benyttet er galvanisert stål. Fordelen er at det er værbestandig og at det kan tåle å stå ute i nærmere 50 år. Stativet kan monteres til fundament under bakken, men det er også så tungt at det kan plasseres uten å bli fundamentert. På grunn av tyngden kan det plasseres rett på bakken og der vil det stå støtt.

Sykkelstativet kan romme inntil 26 sykler på fem meter og kan plasseres uten å bli fundamentert. Foto: Norfax

– Vi kan også levere galvaniserte lakkerte utgaver.  Lakken er for denne type bruk, men det kan jo bli riper i en lakk over mange års bruk derfor velger noen av våre kunder bare varmgalvanisert utførelse.  Men det gjør seg godt med farger hvis man vil piffe opp uterommet litt ekstra, eller merke parkeringene med forskjellige farger for eksempel for å skille forskjellige brukere eller forskjellige bredder på parkeringsplassene. Dette for at brukerne skal lettere å finne enkelt  sin parkeringsplass, fortsetter han.

Av Tom Backe

Next article