Som foredragsholder møter jeg ledere i store og små virksomheter rundt om i det ganske land. De mest innovative forstår hvilke transformative disruptive krefter som er i spill.Nye banebrytende teknologier introduseres med en fart vi aldri før har sett. Nye konkurrenter dukker opp fra uventet hold. De som har overblikket og ser mulighetene vil bli vinnerne.
Jan Sollid Storehaug
Daglig leder, Tenk Digitalt
Internett var startskuddet for den første digitaliseringsbølgen, med mulighet til massiv deling av informasjon, tett etterfulgt av bølgen med multimediainnhold, sosiale medier og interaktive nettsider som endrer seg mens du bruker de.
Digital transformasjon er noe annet enn digitalisering
Neste bølge er sammensmeltningen av nye teknologier som brukt hver for seg og sammen vil skape nye tjenester og by på helt nye løsninger. Vi vil få en eksplosjon av data som vil gi digitale ledere en helt ny innsikt.
Vårt nye digitale grensesnitt vil være AR-briller, ansiktsgjenkjenning og maskinsyn. Vi vil få sensorer på alle fysiske objekter, roboter, autonome kjøretøy og droner, og et 5G-nett som gir oss hastigheter og presisjon som vi aldri tidligere har sett. Blockchain vil bringe transaksjonskostnadene ned mot null. Smarte kontrakter i desentraliserte nettverk vil endre alle verdikjeder.
Skyteknologi
Vinnerne blir de som evner å kombinere nye teknologier med selvlærende systemer, drevet frem av kunstig intelligens.
Leder du en startup eller en mindre virksomhet? Den gode nyheten at verktøykassen er større enn noensinne, enklere å ta i bruk og i mange tilfeller aldeles gratis. Du kan sette opp en helt ny virksomhet, fri fra gammel teknologi og tankesett og bygge den helt fra bunnen, med alt du trenger i skyen.
Er du en stor virksomhet og frykter konkurransen fra nye aktører? Den gode nyheten er at du sitter på store mengder data. Brukt riktig, er dette gull for kunstig intelligens i en digital transformasjon.
En ny måte å tenke digitalisering
Digital transformasjon er ikke en ny IT-investering som skal skape bedre flyt i interaksjon med kunder og ansatte. Vellykkede digitale virksomheter outsourcer alle sine støttefunksjoner i skyen. Det er hyllevare hvor optimalisering er en forutsetning for en digitaliseringsprosess. Men marginalt viktig for å skape konkurransefortrinn.
Hva er kjernen i din virksomhet? Det som ikke kan outsources, men som skiller deg fra dine konkurrenter? Det som faktisk gjør at nye kunder velger deg, fremfor dine konkurrenter?
Hva er din egentlige konkurransekraft?
De bedrifter som vinner, er de som klarer å forenkle og fokusere på kjernen i hvorfor kundene handler.
Digital transformasjon handler om å identifisere og digitalisere alle dine interne prosesser som gir deg konkurransekraft. Alt du gjør må tenkes på nytt, for å gjøre deg raskere, bedre og mer effektiv. Finn ut om du kan løse dine eksisterende oppgaver annerledes enn i dag. Målet er at du må kunne digitalisere alle dine interne prosesser som ikke kan outsources.
Du må også tørre å skifte fokus fra det som fungerer i dag, til noe som kanskje kan virke bedre i morgen.
Hele organisasjonen, fra styret og ledelsen til den enkelte medarbeider må delta. Hva slags innsikt trenger du og på hvilken måte kan nye teknologier automatisere og skape helt nye løsninger?
En datadrevet virksomhet kan nå ta i bruk avanserte skytjenester og modelldrevet AI-arkitektur i løpet av måneder – ikke år.
Data som gir ny innsikt og skaper konkurransekraft
Kontinuerlig innovasjon er en forutsetning om du skal være markedsleder. Skal du lykkes i den massive digitale transformasjonen som kommer, må du være villig til å utfordre alle deler av din virksomhet.
Du må sørge for å ha kompetente ledere og medarbeidere som forstår hva som er i ferd med å skje – og agere før det er for sent.
Av: Jan Sollid Storehaug, Daglig leder, Tenk Digitalt