Det er ikke mange år siden de fleste fortsatt betraktet kunstig intelligens som litt sci-fi. I dag anvendes den praktisk talt overalt, og alle kan lage en demo, men å drive en lønnsom og bærekraftig KI-transformasjon, som også er etisk, er noe annet.
Det er her Orange Business kommer inn, med 30 sine år på feltet. Det er ingen tvil om at det er mange hensyn å ta, både til sikkerhet, redelighet, rettferdighet, etikk og regulering. Når det kommer til det siste, er heldigvis EUs forordning om kunstig intelligens på plass, men å etterleve den kan være utfordrende.
EUs nye KI-forordning har som mål å sikre at både kjøpte og egenutviklede KI-løsninger er i tråd med europeiske krav. Jérémy El Aissaoui, KI-ansvarlig i Orange Business, forklarer at disse reguleringene setter standarder som skal sikre ansvarlighet og bærekraft i KI-bruken.
– For å opptre ansvarlig og grønne nok, må vi følge kravene i forordningen, sier El Aissaoui, som samtidig peker på viktigheten av å balansere algoritmebruk, datakvalitet og styring – elementer som alle er avgjørende for en vellykket KI-strategi på lang sikt.
Bygg et solid fundament
En bærekraftig KI-strategi må bygges stegvis. El Aissaoui påpeker at menneskelig innsikt fortsatt spiller en viktig rolle, men at det også trengs verktøy som kan avsløre skjevheter og feil i algoritmene.
– Mitt beste råd er å starte i det små, tilføre erfaring underveis og gradvis bygge et solid fundament, sier han.
– Fastslå alltid hvor sensitive dataene er, for KI forbruker data, så det er viktig å finne ut om datasensitiviteten egner seg for skyen, eller om informasjonen bør lagres lokalt, og i så fall: hvor?
Dataanalytiker René Castberg sier seg enig, men understreker betydningen av sporbarhet og transparens.
– I tillegg er det viktig å få på plass gode retningslinjer for styring, akkurat som for all databehandling, understreker han.
Langsiktig KI-strategi og dokument-intelligens
Orange Business hjelper bedrifter med å utarbeide langsiktige KI-strategier, selv om feltet utvikler seg raskt. El Aissaoui advarer mot å la seg friste til kortsiktige gevinster og fremhever verdien av et fundament som holder over tid.
– Dette fundamentet er dataene og folkene dine, sier han.
Et område der KI kan gi stor verdi, er såkalt dokument-intelligens, som brukes i alt fra saksbehandling til automatisering av juridiske dokumenter. El Aissaoui mener at dokument-intelligens kan gi store tidsbesparelser. Studier viser at det kan kutte tidsbruk med opptil 40 prosent. KI-drevne verktøy som ChatGPT kan for eksempel brukes til å lage sammendrag, men språkmodellene har ennå utfordringer med å skrive fullstendige tekster uten menneskelig input.
Les også: Orange Business er anerkjent som «Best i klassen» innen Gen AI og AI i Europa
Trygg datalagring og skreddersydde løsninger
Datasikkerhet står høyt på agendaen hos Orange Business, som drifter egne datasentre i Europa, inkludert Norge, Sverige og Tyskland. Selskapets servere gir kundene mulighet til å lagre data i sikre omgivelser, som er tilpasset lokale reguleringer, for eksempel innen bank– og helsesektoren, der datasikkerheten er helt avgjørende.
– Vi tilbyr løsninger som er konkurransedyktige, på både pris og sikkerhet. Vårt nettverk av datasentre er konstant oppdatert med den siste maskin- og programvaren, med overvåking og sikkerhetstiltak mindre virksomheter ofte ikke har kapasitet til selv, sier Castberg.
Råd til bedrifter som vil satse på KI
Jérémy El Aissaoui anbefaler bedrifter som vil satse på generativ KI å først se på hvordan KI allerede brukes i virksomheten. For er det én ting som er sikkert, er det at medarbeiderne bruker den.
– Første steg bør være å etablere en klar KI-styring, i tråd med EUs forordning. Å ansette personer med erfaring eller søke ekstern støtte er en trygg start, foreslår han.
– Med riktig styring og et godt fundament, kan KI gi virksomheten betydelige fordeler. Ved å investere i datakvalitet, sikkerhet, etikk og god styring, vil man kunne sikre både produktivitet og vekst.
Orange Business
Orange Business har drevet egne datasentre i Norge og Sverige i over 20 år med 100% oppetid både for vår egen driftsorganisasjon og Cloud Managed Services, og i Norge også colocation-tjenester.