Kunstig intelligens byr på enorme effektiviseringsmuligheter – dersom du vet hvordan.
For å få verdi ut av KI, må virksomheter først analysere sin egen kjernevirksomhet og kompetanse. Det er her det ligger mest potensial, mener Kristin Nyberg, administrerende direktør i twoday.
– For oss i twoday, som utvikler programvare, er svaret på den analysen enkel. Vi må se på hvordan vi kan bruke KI i programvareutviklingen vår. Da får vi en indikasjon på hvor vi kan hente ut verdi, forteller hun.
Nyberg understreker at det samme gjelder flere bransjer.
– Et mediehus vil typisk finne ut i hvilken grad KI kan brukes av journalistene. I offentlig sektor kan KI bistå saksbehandlere. Du må altså identifisere hva du leverer, og deretter kartlegge hvordan KI kan bidra.
Repetitive oppgaver kan automatiseres
Når du har kartlagt hvilke områder som kan forbedres med KI, er neste steg å finne repetitive administrasjonsoppgaver som kan automatiseres. Utfallet blir sjelden at hele arbeidsflyten erstattes. Selv om de fleste gjerne unngår advokatutgifter, tror Nyberg at de færreste vil være juristene foruten, for fagekspertise avhenger av menneskelig vurderingsevne.
Har du noen kjedelige arbeidsoppgaver, kan det altså være en god idé å overlate dem til en KI-assistent som kjenner rutinene dine.
– Oppgaver som repetisjon, datainnhenting, sammenligninger og kopiering kan utføres mer effektivt med KI. Hos oss i twoday bruker vi KI til å analysere store data- eller tekstmengder, for å få rask tilgang til relevant informasjon. Det er oppgaver vi ikke trenger mennesker til, men kvalitetskontrollen bør utføres av fagfolk, mener Nyberg.
Det fører til at ansatte frigjøres fra kjedelige rutineoppgaver, og lar dem bruke fagkompetansen sin på en bedre måte. Resultatet er mer engasjerte medarbeidere, høyere produktivitet og bedre kvalitet.
Men det er ikke de eneste gevinstene, ifølge Nyberg. KI begynner å få stor betydning for innovasjon, og brukes til kompliserte oppgaver vi mennesker sliter med, enten det er utvikling av nye medisiner eller avanserte diagnoser.
– I twoday bruker vi for eksempel Microsoft Copilot til hjelp med koding, men det betyr på ingen måte at utviklere er overflødige. Frykten for at KI skal ta over jobbene våre, får mye oppmerksomhet, men den er overdrevet. Faktisk bremser frykten utviklingen i Norge, sier Nyberg, og peker på at mange av nabolandene våre ligger langt foran, fordi vi ikke er offensive nok.
Twoday leverer konsulenttjenester innen data og AI, programvareutvikling, digitale opplevelser og forretningsapplikasjoner til anerkjente private og offentlige virksomheter.
Kan bli akterutseilt
– Hvis vi ikke griper mulighetene foran oss, kan jeg love at vi blir akterutseilt, advarer Nyberg.
Erfaringer fra pandemien viser at selskaper som allerede var datadrevne, taklet omstillingen bedre. De som har kontroll på virksomhetskritiske data, har bedre forutsetninger for å lykkes med KI.
Nyberg er tydelig på betydningen av å få styring og rammeverk på plass ved implementering av KI, særlig med hensyn til personvern og industrielle rettigheter.
– EUs KI-forordning setter klare krav, men vi må unngå at overregulering hemmer utviklingen. Vi kommer imidlertid til å se at etiske beslutninger i økende grad blir en del av utviklernes ansvar, sier hun.
Nybergs råd til virksomheter er å vurdere både mulighetene og risikoene ved KI.
– Det er viktig å forstå hva KI vil bety for fagkompetansen, altså hvem som skal ha tilgang til å bruke teknologien, og hvilke konsekvenser det kan ha å ikke ta den i bruk. Det kan fort bli en vekker. Kostnaden ved å ikke ta i bruk KI er enda høyere. Man kan miste inntekt, operere med unødvendig høye kostnader, og gå glipp av store effektiviseringsmuligheter, advarer hun.
Twoday bidrar med teknologikompetanse og verktøy, men de hjelper også med å identifisere hvilke prosesser som kan automatiseres. Målet er å forbedre kvaliteten, øke produktiviteten og gjøre medarbeiderne mer engasjerte.
– Norge må bli mer offensiv. KI gir oss en unik mulighet til å styrke konkurransekraften, og det er på tide å gripe den, avslutter Nyberg.
Artificial Intelligence
Maskinlæring, deep learning, reinforcement learning. Buzz eller business? Hvis du spør oss, finnes det fordeler med AI for alle – i alle bransjer.