Skip to main content
Home » Kunstig intelligens » Norsk KI-teknologi kan ta over de kjedeligste oppgavene dine
Sponset

Kunstig intelligens (KI) kan lese, tolke og forstå tekst. Med enkle grep kan KI ta unna mye av det rutinemessige og kjedelige arbeidet. Det gir ansatte mulighet til å komme ajour med oppgavene sine, være mer kreativ, lære nye ting og ikke minst, trives bedre på jobben.

– Vi ser nå at flere av de oppgavene vi mennesker gjør om og om igjen i dag, kan erstattes av KI-teknologi. Da snakker vi gjerne om monotone, gjentakende oppgaver innen tekstbasert kommunikasjon, som epost, chat, support, arkivering og journalføring, sier Stefan Sjøgren, daglig leder i Best of breed.

Ikke bare sparer dette arbeidstakerne for tid, men det øker også trivselsfaktoren.

– Alle som jobber med tekstbasert kommunikasjon henger ofte litt bakpå. Med KI kan de få frigjort tid til å gjøre andre ting. Kanskje kan de trene KI i stedet. Dette gjør arbeidstakerne mer fleksible og kan øke produktiviteten, samtidig som de monotone oppgavene gjort raskt og feilfritt, sier Sjøgren.

Skatteetaten

Skatteetaten gikk før sommeren til en pre-kommersiell anskaffelse hvor Best of breed var én av de tre som ble valgt til runde én for å sette opp en pilot hos Skatteetaten. Piloten viste at det var fullt mulig å klassifisere informasjon ved bruk av kunstig intelligens langt bedre enn det vi klarer manuelt i dag.

– Siden sommeren har vi jobbet kontinuerlig med løsningen, og har nå en ferdig hyllevare for som kan klassere journalpliktig og arkivverdig informasjon med en svært høy nøyaktighet. Selv om dette er rettet mot offentlig sektor, kan teknologien enkelt tilpasses til andre bruksområder. Vi kaller ham for Duo, sier Sjøgren.

Hvordan virker Duo?

Sjøgren forteller at ved å kombinere den norskutviklede språkmodellen fra Simplifai med GPT-teknologi, er ikke selskapet langt unna å kunne kalle seg best i klassen på området.

– Det vi har er unikt. Flere andre er i startfasen, mens vi har en Norsk språkmotor som har blitt trent i seks år nå. Det gjør at vi kan kopiere treningsmodellen, uten kundedata selvfølgelig, fra en kunde til en annen og redusere prosjekttiden til godt under halvparten. Dette gjør oss svært konkurransedyktige allerede nå, sier Sjøgren.

Finn mer informasjon på bestofbreed.no/duo

Datatilsynet

Teknologien de leverer er norsk, og har bestått et sandkasseprosjekt hos Datatilsynet. Konklusjonen fra Datatilsynet sier at teknologien er lovlig til prosessering av personopplysninger og kan også nå kobles til personlige e-post bokser. (Link til referanse)

Mange fornøyde kunder

Noen av kundene Best of breed har hjulpet er Rogaland fylkeskommune, Skien kommune, og Lørenskog kommune m.m. Flere er på vei, spesielt etter lanseringen av Duo Arkiver – Automatisk klassifisering og arkivering av informasjon.

– Best of Breed er et selskap som hjelper deg/dere på de riktige løsningene med sine innovative tanker. De ønsker å hjelpe kunden på en lønnsom og effektiv måte med sine løsninger, kontakter, og ikke minst egen kompetanse, sier Rune Whalstrøm i Skien kommune.

Fra venstre: Anders Nygård , Stian Nicolaysen, Stefan Sjøgren og Hanna Jaakkola i Best of Breed. Foto: Sarah Casu/ Mediaplanet

Den nye måten å jobbe på

Det første Sjøgren og hans kolleger gjør når de skal begynne å samarbeide med en kunde, er å avdekke behovet. Det gjør de ved å snakke med de ansatte som blir berørt av den nye teknologien.

– Vi setter arbeidstakerne i sentrum i alle prosjekter. Det er viktig at de syns den nye teknologien er en god ide. Tillit er også viktig, slik at både kunden, alle ansatte og alle som berøres av det nye systemet har god og trygg innsikt i hva som foregår. Vi beveger oss raskt, men ikke uten at tilliten er på plass, sier Sjøgren.

– Vi er grundige og slipper ikke kunden før alle føler seg trygge og vet hva som foregår. Vi er til stede, følger opp og ønsker langsiktige kunder. Vi har tillitsbaserte, økonomisk fornuftige prosjekter som skaper ro i kaoset. Jeg er overbevist om at KI kommer til å erstatte mye av våre tekstbaserte arbeidsprosesser, sier han videre, og legger til at han mener dette snart er den nye måten å jobbe med tekstbasert kommunikasjon på. – Jeg tror alle bedrifter og offentlig sektor vil bruke KI-teknologi for å håndtere brorparten av tekstbasert kommunikasjon i nærmeste fremtid. Hovedårsaken til det er enkel – kraftige sparetiltak kombinert med økende arbeidsmengde øker etterspørselen for automasjon.

Best of Breed

Av Marte Frimand

Next article