Viktige fornybarsatsinger vokser frem. Samtidig stilles det strengere krav til olje- og gassvirksomheten i Nordsjøen. At hele energisektoren er inne i en brytningstid, merkes ekstra godt i Stavanger.
Dennis Peter leder avdelingen Industry & Commercial i Tietoevry Tech Services. Han understreker at energisektoren har spesielle behov som krever spisskompetanse.
– Sikkerhet er avgjørende, både IT-sikkerhet og fysisk sikkerhet. Infrastrukturen og eiendelene som må beskyttes er av nasjonal interesse.
Samtidig opplever bransjen en ‘dualisme’ mellom gammel og ny teknologi.
– Mange har eldre systemer i drift, mens de ønsker å implementere nye teknologier som KI og sky. Å håndtere begge samtidig er komplekst.
Med rundt 100 ansatte i Stavanger har Tietoevry Tech Services lang og bred erfaring fra energisektoren. Flere av de største aktørene er på kundelisten, og nylig signerte de en avtale med olje- og gasselskapet BlueNord.
Stort behov for teknologer og rådgivere
IT-leverandøren styrker ytterligere sin posisjon i vestlandsbyen gjennom ansettelsen av ny salgsdirektør, og har planer om å rekruttere minst 30 nye medarbeidere i 2025.
– Jeg ble tiltrukket av utfordringene og mulighetene, sier Anders Skogseth-Braathen om hvorfor han etter 13 år i IT-selskapet Cegal har meldt overgang til Tietoevry Tech Services.
– Selskapet er på en spennende reise med nye tjenester, og jeg ønsker å bidra. Vi har fantastiske løsninger som vil være svært relevante for kundene i regionen, fortsetter han.
Kristin Furuseth-Hegsvold, leder for konsulentvirksomheten i Tietoevry Tech Service Norge, vektlegger behovet for å utvide teamet med nye utviklere og konsulenter som har en forståelse for energisektorens utfordringer:
– Vi ser etter rådgivere som ikke bare har teknisk kompetanse, men også forstår forretningssiden i energibransjen, sier hun.
God datahåndtering avgjørende
Peter poengterer at overgangen fra gammelt til nytt er utfordrende på flere nivåer.
– Dette er ikke en prosess der man kan slå av det gamle systemet én dag og slå på det nye neste dag. Det trengs grundig planlegging, endringsledelse og teknisk ekspertise for å sikre en smidig overgang uten driftsavbrudd, sier han.
Et annet kritisk område er datahåndtering og datastyring.
– I dag kan datakilden være ett system, og om seks måneder et annet. Hvordan sikrer man at dataene er autentiske og pålitelige over tid? Dette er avgjørende for å ta velbegrunnede beslutninger. Vi hjelper kundene med å etablere robuste datastyringsprinsipper og kobler sammen dataene på en meningsfull måte, sier Peter.
Dette krever konsulenter som forstår både tekniske aspekter og forretningsmessige implikasjoner.
Peter påpeker at energiselskapene søker IT-leverandører som er villige til å gå utover tradisjonelle avtaler.
– De ønsker partnere som kan bidra direkte til å nå strategiske mål – bli karbonnøytrale, redusere uønskede hendelser eller øke produksjonen. Vi må vise hvordan våre teknologiske løsninger kan støtte disse målene, sier han.
Mer integrerte team gir raskere innovasjon
De siste månedene har Tietoevry Tech Services sett økende etterspørsel etter mindre team som kan knyttes tettere til kundens organisasjon.
– I stedet for store outsourcing-kontrakter ser vi nå at kundene ønsker mindre, agile team som kan jobbe i sprinter. Det gjør oss mer fleksible og responsive overfor kundenes behov, sier Furuseth-Hegsvold.
Dette krever også en annen tilnærming til rekruttering og teamdannelse.
– Vi trenger flere folk som er spesialister på sine felt og som raskt kan tilpasse seg til nye prosjekter og teknologier, legger hun til.
Tietoevry Tech Services har også et sterkt fokus på bærekraft og hvordan teknologi kan bidra til en mer bærekraftig energisektor.
– Olje- og gassindustrien må være en del av løsningen for en bærekraftig fremtid. De har ressursene til å investere i teknologi som reduserer karbonavtrykket. Vår oppgave er å hjelpe dem med å gjøre produksjonen mer karbonnøytral gjennom innovative IT-løsninger, sier Furuseth-Hegsvold.
Kontrakt med olje- og gasselskapet BlueNord
Tietoevry Tech Services´ kontrakt med BlueNord innebærer at de gjennom et strategisk partnerskap skal hjelpe olje- og gasselskapet med å modernisere IT-løsningene deres.
– Under forhandlingene med BlueNord fokuserte vi på smidighet og nærhet til kunden. Ting beveger seg raskt, og vi må tilpasse oss i takt med deres behov. Det betyr å jobbe proaktivt, sette inn konsulenter med riktig kompetanse for hvert prosjekt og ha en løpende dialog om fokusområdene de neste tre månedene, sier Furuseth-Hegsvold.
Peter legger til at denne tilnærmingen har blitt godt mottatt.
– BlueNord ser at vi bringer inn synergier fra energisektoren, og at vi er villige til å utvikle samarbeidet kontinuerlig. Dette er veien fremover, sier han.
KI presser frem endringer – også i energisektoren
Kristin Furuseth-Hegsvold fremhever betydningen av kunstig intelligens (KI).
– KI er i ferd med å infiltrere alle aspekter av virksomhetene våre kunder driver. Vi trenger flere rådgivere som kan diskutere KI-strategier og implementere dem.
– Dette er nytt for alle, og det finnes ingen ferdige oppskrifter. Vi bruker våre metodologier og rammeverk og samarbeider tett med blant annet ledende aktører som Microsoft, fortsetter hun.
I forhold til mange andre har Tietoevry Tech Services kommet langt når det gjelder KI. Men Furuseth-Hegsvold understreker at dette ikke bare er et teknisk prosjekt, men også et spørsmål om menneskelig endring.
– Det handler like mye om mennesker og hvordan de adapterer seg til nye teknologier som om teknologiene i seg selv. Organisasjonsendringsledelse er derfor avgjørende for å lykkes med KI-implementeringer, sier hun.
Stavanger som teknologisk nav
Både Peter, Skogseth-Braathen og Furuseth-Hegsvold fremhever Stavangers strategiske betydning.
– Stavanger er ikke bare energihovedstaden, men også et senter for teknologisk innovasjon innen energi. Her finnes unik domenekunnskap og ekspertise, sier Peter.
Skogseth-Braathen påpeker dessuten at selskapets lokalisering på Forus er ideell.
– Vi er midt i smørøyet, omgitt av ledende aktører innen olje, gass og fornybar energi. Dette gir oss en glimrende mulighet til å være tett på kundene og forstå deres behov, avslutter han.