Menn bør ikke få ha kraftbransjen i fred. Stabil strømforsyning og grønt skifte angår oss alle, og gir interessante utfordringer i fleng. Spør bare de dyktige damene som jobber på ulike nivåer i Nord-Norges største nettselskap, Arva AS.
Montørlærling Hilda Akselsen Strømslid i Bardufoss lot seg lokke til jobben fordi den byr på mye arbeid i det fri.
– Jeg har alltid likt å jobbe ute og være i fysisk aktivitet. Alt som liten bestemte jeg meg for å ta yrkesfag, for jeg var aldri spesielt glad i skolen. Dessuten er jo strøm veldig kult, og arbeidet svært variert, så for meg virket jobben både givende, spennende og gøy, sier hun.
Hilda Akselsen Strømslid
Montørlærling, Arva AS
– Arbeidsmiljøet er utrolig godt, selv om jeg er den eneste jenta blant montørene. Jeg blir tatt veldig godt vare på, og alle er velkomne her. Om en jente skulle spørre, ville jeg si at om det er noe du har lyst til, er det jo bare å forsøke.
– Verden går jo ikke under om du har valgt feil. Tar du læretiden et sted, kan du alltids hoppe til noe nytt. Du vil uansett ha en utdanning i bånn, så dette er ingenting å være redd for, forsikrer Hilda.
Jobb hos oss
I Arva er mulighetene mange. Oppgavene vi skal løse for samfunnet krever et bredt spekter av ulike utdannelser og erfaring. Det grønne skiftet gjør kraftbransjen til kanskje det mest spennende stedet å jobbe. Vi er tross alt en sentral del av løsningen
Finner løsninger
Nettingeniør Lisbeth Karlsen Vighals jobber med nettfornyelse i Arva, nærmere bestemt vedlikehold av strømnettet på distribusjonssiden.
– Arbeidsdagen består i at jeg får noen avvik på bordet, som jeg utarbeider løsninger på, enten det handler om utskiftning av nettstasjon, linje, traverser eller stolper og lignende. Når oppdrag er tildelt entreprenør, følger jeg opp prosjektet under utførelse, og passer på at vi får inn riktig dokumentasjon, forteller hun.
Lisbeth Karlsen Vighals
Nettingeniør, Arva
Lisbeth har alltid likt å skape eller bygge noe. Det passer inn i jobben hun har i dag.
– Valget sto mellom dette og bygningsingeniør, men elkraften trakk det lengste strået, selv om jeg har prøvd begge deler. Jeg angrer ikke.
En miks av kvinner og menn på arbeidsplassen synes hun er positivt.
– Det er klart det fins «stereotypiske kvinnfolk og mannfolk» overalt, men moderne medarbeidere har nok en mer liberal holdning. Vi blir likere i måten å opptre på, med små nyanseforskjeller, hvor interessefelt er forskjellen, mener hun.
Viser frem kraftkvinnene
Arva er et relativt nytt selskap. Det ble slått sammen av Troms Kraft Nett og Nordlandsnett på tampen av 2020. Det nye navnet, som på nordsamisk både betyr «energi» og «viljestyrke», kunne knapt passet bedre.
Arva er opptatt av bærekraft og mangfold.
– Dette er noe vi vier stor oppmerksomhet, men det er ingen tvil om at vi, som mange andre nettselskaper, har en ujevn kjønnsbalanse, med 80 prosent menn og 20 prosent kvinner. Så dette er noe vi bruker mye tid på. Selv er jeg med i nettverket Kraftkvinnene, som arbeider for å rekruttere kvinner til bransjen. Et viktig tiltak er å synliggjøre kvinnene som allerede arbeider i bransjen, forklarer administrerende direktør Eirin Kjølstad.
Eirin Kjølstad
Administrerende direktør, Arva
– Jeg har vært i kraftbransjen i over 20 år, og syns Arva er et fint sted å jobbe. Som Hilda er inne på, blir man tatt veldig godt vare på, og Lisbeth har helt rett: Mangfold er helt avgjørende, ikke bare når det gjelder kjønnsbalanse. Jeg tror rett og slett det både gir bedre løsninger og arbeidsmiljø, fortsetter Eirin.
– Vi har ennå et stykke vei å gå, men vi er avhengig av at jenter velger å utdanne seg til montører og ingeniører, slik at vi sikrer et rekrutteringsgrunnlag. Derfor er det viktig at vi er ute og informerer i ungdomsskole, videregående og på universiteter og høyskoler. Vi deltar også i Ungt entreprenørskap, rettet mot ungdomsskolen, forteller hun.
Slik blir både Arva, bransjen og mulighetene i den, kjent hos ungdommen. Selskapet har også laget en film om det å være montør, som viser frem yrket.
– Mange tror at man må være stor og sterk i kraftbransjen, men det er definitivt ikke de viktigste egenskapene, sier Eirin.
Arva prøver også å utforme stillingsannonser og velge kanaler slik at de treffer de rette målgruppene.
– Vi kunne sikkert ha gjort mer, men vi er absolutt på rett vei. Vi har mange dyktige kvinner i Arva, og flere skal vi bli!
FAKTA
Vi er landsdelens største nettselskap med mer enn en fjerdedel av Nord-Norges befolkning som våre kunder.
Av Jarle Petterson