Skip to main content
Home » Kvinner i karrieren » Kvinnedominert tech-miljø i fremgang
Sponset

ti år har norske Waken vokst til å bli et av de ledende fagmiljøene på CRM-løsninger, med 15 ansatte. En betydelig andel av disse er kvinner, noe som skiller dem ut i en ellers mannsdominert bransje. Digitalisering tar stadig mer plass, og Waken viser hvordan mangfold kan gi styrke og bedre løsninger.

Kvinneandelen er kanskje ikke så overraskende, siden selskapet ble grunnlagt av to kvinner: CEO Anette Wærsten og COO Kristine Kjenes. Fra et beskjedent kjøkkenbord, til et kontor fylt med dedikerte eksperter, har de bevist at ekte engasjement for CRM kan skape ekstraordinære kundeopplevelser og forretningsvekst. De to startet uten en fast plan, men med et sterkt engasjement for teknologi og mennesker.

Anette er siviløkonom fra BI, og begynte sin karriere i bank og finans. Etter å ha jobbet med kapitalforvaltning i åtte år, gikk hun over til salg, og endte, gjennom forbindelser i eget nettverk opp i IT-bransjen.

Anette Wærsten 

CEO, Waken 

– Det kan jeg vel prøve, tenkte jeg, og fikk erfaring i ulike roller innen salg og marked, forteller hun.

Det var i denne perioden hun ble kjent med Kristine, en dataingeniør med sterk teknisk bakgrunn. Kristine har alltid vært teknisk interessert, men har også jobbet med design og rekruttering.

– Etter noen år borte fra koding og utvikling, merket jeg at jeg begynte å savne det. CRM traff meg, fordi det kombinerer business og tech, sier hun.

Kristine Kjenes 

COO, Waken 

Begge hadde erfaring fra konsulentbransjen, og utfylte hverandre godt, noe som ble en styrke da de bestemte seg for å etablere Waken.

Ikke planlagt

– Jeg har alltid vært opptatt av salg og mennesker. For meg handler CRM om å effektivisere, og jeg er ikke så glad i tungrodde prosesser, forteller Anette, og Kristine henger seg på:

– Vi jobbet i det samme konsulenthuset, der Anette ledet salg og jeg konsulentvirksomheten. Da vi fikk muligheten til å starte noe eget, tenkte vi: hvorfor ikke? Vi hadde kompetansen, nettverket og engasjementet. Det var den perfekte anledningen til å skape noe nytt, sier hun.

CRM-løsningen deres er basert på Microsofts plattform, som de bygger videre på for å hjelpe kundene med smartere arbeidsprosesser.

– Vi driver ikke bare med teknologi, men også med strategi og prosessforbedring, sier Kristine.

– CRM handler om mer enn systemer – det handler om mennesker, kunder og organisasjoner, legger Anette til, og dette helhetlige perspektivet har gjort Waken til en viktig aktør innen CRM.

Kvinnelige forbilder

Teknologibransjen er i endring, men kvinner utgjør fortsatt kun 25 prosent av arbeidsstyrken innen IT. Waken mener det er viktig å bryte ned forestillingen om at teknologi er vanskelig eller utilgjengelig. Mange kvinner har mye å tilføre bransjen, men blir ikke alltid eksponert for de samme mulighetene. Det handler ikke om kvotering, men om å skape likeverdige vilkår.

– Vi jobber først og fremst med mennesker, med teknologi som verktøy, forklarer Anette.

– Kanskje hjelper det å ha synlige rollemodeller som Kristine og meg. Til syvende og sist handler dette om forretning, tilrettelagt med teknologi. Uansett kjernekompetanse, er teknologi i dag en del av alle bransjer, sier hun, og Kristine er enig:

– De med forretningsforståelse lager ofte de beste tekniske løsningene. Vi er engasjert i ODA-nettverket, ikke bare for å fremme kvinner, men fordi bransjen trenger kompetansen kvinner besitter. Det er det viktig å synliggjøre. Vi ser stadig flere kvinner ta steget inn i IT, men det gjenstår mye arbeid.

Mangfold i ledelse er avgjørende for rekruttering, mener de.

Hos oss trenger vi både rådgivere og teknologer, og vi har en flat struktur, hvor alle, inkludert lederne, er hands-on. Vi tilbyr mentorordninger og karriere-utviklingsplaner, fordi vi vil være det råeste fagmiljøet på CRM. Her gis det rom for å påvirke utviklingen, avslutter Anette.

De gode kundeopplevelsene starter med CRM

La oss ta en prat

Next article