– Vissheten om at maten vi spiser har lokal opprinnelse, bidrar positivt til livskvaliteten, og er av stor betydning for bærekraften, sier kjendiskokken Arne Brimi, som også har stor tro på lokal osteproduksjon.
Den folkekjære kokken, som har omtalt Gudbrandsdalsosten som Norges svar på chablis, roquefort og champagne, var mildt opprørt da det var snakk om at Tine skulle legge ned G35-produksjonen ved ysteriet i Lom og Skjåk. Nå skulle det likevel ikke gå slik. Rett nok er mye av produksjonen flyttet til andre ysterier, men produksjonen i Gudbrandsdalen består.
– Jeg syns det er viktig å medvirke til bevaring av den lokale og den norske matkulturen. For egen del bruker jeg Instagram og restauranten Vianvang i Brimiland i formidlingen. Det blir også mye prat med gjestene, og så prøver jeg jo å inspirere så mye jeg kan, og si i fra, som da det spøkte for Gudbrandsdalsosten, forteller Brimi.
Arne Brimi
Kokk, Vianvang, Brimiland
Lokal mat gir stolthet
– Det er klart det er krevende å få folk til å integrere lokale matvarer i kostholdet, for husholdningene står midt oppi en kamp om prisene, der alle matvarer synes å bli stadig dyrere. For mange har det likevel stor verdi at maten har lokale kvaliteter. Det gir jo en egen stolthet å spise noe fra egen region, så det er slike historier vi må prøve å formidle.
Her understreker Brimi at vi heller ikke må glemme bærekraft-aspektet, som kommer til å bli enda viktigere enn vi ser i dag. Når maten er kortreist, og du kjenner historien og folkene som står bak, det at de har det bra, og du har det bra, gjør noe med livskvaliteten.
Spennende og mangfoldig
– Jeg syns jo å ha merket at interessen for lokal matlaging blir sterkere og sterkere i deler av befolkningen. Her spiller ofte stoltheten over det som fremstilles i egen bygd en viss rolle. Det er klart det gjør livet i bygda mer spennende og mangfoldig, og da er vi tilbake ved det jeg sa om livskvalitet. Det gir mye mer å bo i en bygd med matproduksjon, enn i en som ikke har det. Det gjelder like mye hverdagskosten, som det mer spesialiserte.
Ifølge Arne Brimi har vi de siste 20 årene hatt en voldsom fremvekst av lokalt produserte oster i Norge. Hele 94 prosent av hvit-muggostene som selges i norske butikker er importert, og han mener det er ikke er noe galt med at folk i andre land lager ost. Men vi har et voldsomt potensial for det samme, også her hjemme.
– Ellers har jeg veldig lyst til å fremheve råvarer vi er ganske alene om her i landet, som høyfjells-lam, Jotunheim-rein og ost fra mange gode produsenter, så vel som grønnsaker fra dalfører omkring i landet. Vi må rett og slett bli flinkere til å se hva vi har, rett under nesene våre, avslutter han.
Av Jarle Petterson