Bergans har blitt drevet av engasjerte friluftsfolk i over 111 år og lidenskapen for naturen har alltid har vært sterk. Selskapet er blant annet kjent for å ha utviklet den moderne ryggsekken, en Bergans-oppfinnelse selv Roald Amundsen brukte på sine ekspedisjoner. Nå har selskapet pakket sekken for en ny ekspedisjon – nemlig reisen mot et mer bærekraftig friluftsliv.
– Som produsent av produkter som skal brukes ute i naturen, er vi selvsagt avhengig av at vi tar vare på den fine naturen vår, både for dagens og fremtidens turglade generasjoner. Derfor spiller bærekraft en viktig rolle i Bergans’ forretningsmodell, sier bærekraftsansvarlig i Bergans, Yngvill Ofstad.
Bergans har lenge arbeidet aktivt med bærekraft bakover i verdikjeden. I de senere årene har det blitt tydelig for selskapet at de også må se forover i verdikjeden – etter at produktene har forlatt butikken.
– Jo lenger et plagg er i bruk, jo lavere klimabelastning har det. Derfor må vi gjøre enkelt å forlenge produktenes levetid, og få forbrukerne med på laget, sier Ofstad.
Lenge leve produktet
For
tre år siden lanserte Bergans konseptet «Lenge leve produktet», som
inkluderer tjenestene reparasjon, innsamling, bruktsalg, redesign og
utleie. Reparasjoner har de gjort i alle år, og i fjor ble servicen
utvidet med en systue på hjul – en sybil som reiser rundt og reparerer
ødelagte turklær.
Bergans har også etablert en panteordning for
brukte fritidsklær og -utstyr. I tillegg har de kastet seg inn i
delingsøkonomien ved å tilby utleie av Bergans-produkter. De har også
satt i gang et pilotprosjekt som tester en abonnementsordning på
parkdresser.
– Her blir stien til mens vi går, det er mye upløyd
mark. Vi møter en god del utfordringer underveis, og lærer utrolig mye
av det. Vi erfarer at folk gjerne vil reparere ødelagte klær, men vet
ikke alltid hvor de kan få hjelp. Å leie friluftsklær er riktignok
fortsatt en ganske fremmed tanke for mange, sier Ofstad.
Sirkulær økonomi
Bergans har en sterk tro på at sirkulære forretningsmodeller er fremtiden, og at disse vil representere en viktig del av omsetningen i et mer bærekraftig forbrukersamfunn. I Følge «The Circularity Gap Report 2019» er vi avhengige av en overgang til sirkulær økonomi for å nå klimamålene i Parisavtalen. Rapporten skisserer at en sirkulær verdensøkonomi kan redusere globale klimagassutslipp med opp mot 60 prosent.
– Vi
mener bestemt at handelsaktører som oss har en viktig rolle å spille i
det grønne skiftet, både gjennom påvirkning i egen verdikjede og på
forbrukernes valg. Nå snører vi sekken og tar nye skritt mot et mer
bærekraftig friluftsliv, avslutter Ofstad.
Av Anders Johannessen