Som ledende leverandør av merkevarer til dagligvarehandel, storhusholdning, faghandel og bakerimarkedet i store deler av Europa, har Orkla-konsernet satt bærekraft høyt på agendaen, og på få år gjennomgått store endringer.
– Vi produserer mat og andre forbruksvarer folk kjøper ofte, og er til stede i over 20 land i Europa og Asia. Det viktigste vi kan gjøre for å bidra til en bærekraftig utvikling, er å jobbe systematisk med å forbedre produktene, slik at de blir gode valg for miljøet, samtidig som vil løser sosiale utfordringer i verdikjedene. Vi ønsker å gjøre det enkelt for forbrukerne å ta bærekraftige valg i hverdagen, sier Ellen Behrens, som er Orklas direktør for bærekraft.
– Da er det viktig at vi leverer produkter og løsninger med god funksjonalitet. Det hjelper ikke om de er aldri så bærekraftige, dersom produktene ikke fungerer optimalt eller er lite brukervennlige, fortsetter hun, og understreker at det er viktig at produkter og emballasje går inn i den sirkulære verdikjeden.
Se produktutvalget til Orkla her.
Hårete mål
– Vi er spesielt opptatt av å bidra til økt gjenvinning av plast og annen emballasje – ved å utvikle nye emballasjeløsninger det er lett å gjenvinne, og ved å etterspørre resirkulerte materialer. For uten etterspørsel vil ikke avfallssektoren ha insentiv til å investere i bedre gjenvinning og infrastruktur. Derfor målsetter vi at all emballasjen vi bruker skal være gjenvinnbar, og 75 prosent komme fra resirkulerte materialer, innen 2025.
Behrens fremhever spesielt produktene til Orkla Home & Personal Care, som jobber for at all plast skal være basert på resirkulerte materialer. For noen år siden lanserte de Klar, en serie produkter utviklet med miljøet i fokus.
– Prosjektgruppen bak Klar har gjort et nybrottsarbeid, både ved å ta i bruk resirkulerte materialer og utvikle nye påfylls-løsninger. Læringen fra dette prosjektet er senere også tatt i bruk i andre produkter, slik at de fleste rengjøringsproduktene nå kommer i resirkulert plast eller andre gjenvinnbare materialer. Det er spennende å kunne bygge kompetanse på denne måten.
Les mer om hvordan Orkla jobber med bærekraft her.
Gjennomgående bærekraft
– Og så må jeg nesten nevne tannbørstene fra Jordan Green Clean, basert på resirkulerte materialer, og nye Jordan Change, en tannbørste som ikke bare er laget av resirkulert plast, men der du kan erstatte det gamle børstehodet med et nytt. Dermed slipper du å erstatte hele tannbørsten, og sparer over 80 prosent plast ved hvert bytte.
Orklas satsing på emballasje, og andre løsninger som bidrar til økt gjenbruk og gjenvinning, skjer på tvers av produkttyper og land.
– Pierre Robert Group retter søkelys mot overforbruk av mote, såkalt fast fashion, ved å utvikle basisplagg i tidløs design og oppmuntre til å reparere og kjøpe brukt. Pierre Robert var også tidlig ute med å erstatte syntetfibre med resirkulerte syntetiske materialer, i tråd med GRS (Global Recycle Standard). Orkla Confectionary & Snacks i Norge har erstattet sjokolade- og chipsposer som ikke lot seg gjenvinne, med nye, gjennvinnbare poser av monoplast, mens Orkla Health har gått over fra jomfruelig til resirkulert plast i flere av sine kosttilskudd. Arbeidet fortsetter med stor kraft i alle deler av Orkla, avslutter hun.
Plast i havet oppfattes som det viktigste bærekraftstemaet (56 %).
55 % av norske forbrukere sier at de prøver å velge merkevarer og produkter de opplever å være bærekraftige.
69 % synes det er vanskelig å vite om et produkt er bærekraftig eller ikke.
31 % sier de er villige til å slutte å kjøpe produkter fra merkevarer som ikke er miljøvennlige.
82 % av husholdningene sorterer avfall.
42 % kjøper refillprodukter.
69 % mener det er viktig at emballasjen kan resirkuleres.
64 % synes det er vanskelig å vite om emballasjen kan resirkuleres.
Av Jarle Petterson