Sensommeren i Norge har vært preget av flere dramatiske tunnelbranner. En enkel flukthette kan være forskjell på liv og død for bilførere og passasjerer.
Tidligere i høst ble Oppljostunnelen over Strynefjellet siste eksempel, da en personbil tok fyr midt inne i den omlag 4,5 kilometer lange tunnelen.
Enkelt sikkerhetstiltak
Skydda og samarbeidspartneren Vestteknikk anbefaler at bilister og yrkessjåfører har en enkel fluktmaske plassert i kjøretøyet som beredskap i tilfelle tunnelbrann.
– Jeg mener at flukthette burde være like selvsagt som et sikkerhetsbelte. Har du masken på, så vil du også være i bedre stand å hjelpe andre i en kritisk situasjon, sier Jan Asle Espeland, regionsansvarlig Rogaland og Hordaland i Skydda. Selskapet er ledende i Norden på arbeidssikkerhet og personlig verneutstyr innenfor transport, bygg og industri.
En vanlig flukthette har omlag 15 minutters brukstid og er enkel å oppbevare i bilen.
– Vi opplever at flere og flere etterspør slike masker, både bedrifter og privatpersoner. Undersjøiske tunneler er særlig utsatt for branner, og tyngre kjøretøy er overrepresentert. Ved tunnelbranner er det ikke bare kullos og støv som utgjør en risiko. Man vet aldri hvilke stoffer som tar fyr, og farlige gasser kan oppstå alt etter hvilke materialer som brenner, forklarer Katrine Tonning, leder for Marked og kommunikasjon i Vestteknikk.
– For å være sikker på at du har rett filter, skal du se etter en maske med filterkombinasjonen «P3 CO ABEK», er rådet fra Tonning.
Tekst: Skydda