Hvis du tenker på Norsk Tipping som et litt traust selskap fra Hamar, så tar du feil. Selskapet er et litt annerledes IT-selskap som utvikler teknologiske løsninger som er blant de fremste i verden.
– Bortsett fra noen flaxlodd, selger vi bare digitale produkter og
ingen fysiske varer. Egentlig har vi vært et digitalt selskap i snart 30
år, og i dag er IT alfa og omega for vår virksomhet, sier Per Brønn,
som er leder for IT Utvikling i Norsk Tipping.
I gamle dager måtte man fysisk levere tippekupongen sin innen onsdag klokken 17 for å kunne tippe på fotballkampene som ble spilt lørdagen etter. Du kunne følge med på TV og se hvor mange rette du fikk, men hvor mye du vant fikk du ofte ikke vite før Dagsrevyen mandag kveld.
– Nå lever vi i en helt annen virkelighet. Blant de cirka 200 forskjellige spillvariantene som Norsk Tipping tilbyr, har vi for eksempel liveoddsen hvor du kan spille på mobilen mens fotballkampen pågår. Resultat og premie får du etter bare noen sekunder, fortsetter han.
En internasjonal bransje
Før måtte du oppsøke en kommisjonær for å spille, men i dag selges de fleste av spillene på mobil, nettbrett eller via en eller annen nettleser.
– Det er dette som vi i IT-utvikling driver mest med å lage løsninger for. Vår avdeling består av cirka 60 utviklere, og i tillegg til dem bruker vi en del innleide konsulenter og selskaper som bistår oss. Spillbransjen er veldig internasjonal, og vi utvikler ikke alt selv, men setter ofte sammen løsninger fra mange internasjonale spilleverandører over hele verden. I dette miljøet ligger Norsk Tipping langt fremme, og har gjort Norge til et foregangsland, sier Brønn.
Jan Westgård som er personalleder i IT Utvikling tilføyer:
– Siden IT-systemene er så viktige for virksomheten, har vi også en stor IT-driftsavdeling, så totalt sett er det nok nærmere 200 som jobber med IT på en eller annen måte hos oss.
I Norsk Tipping drives det også mye forretningsutvikling og innovasjonsarbeid, ofte i samarbeid med andre europeiske nasjonale lotterier.
En spennende arbeidsplass
At det er mangel på kvalifiserte medarbeidere innen IT er en utfordring som bedrifter over hele landet merker, også Norsk Tipping. Noe av det de scorer på er at de har lagt godt til rette for medarbeidere som ønsker å styrke sin egen fagkarriere og kompetanse.
– Vi har bare moderne teknologi, og det meste av læringen skjer i det praktiske arbeidet, men det er også gode ordninger for å fylle på med mer kompetanse for dem som kanskje ønsker å ta ulike kurs. Det er også muligheter for å snuse litt på andre roller i systemet til Norsk Tipping for den som ønsker det, så utviklingsmulighetene her er store, og vi setter av tid til kompetanseutvikling for den enkelte, sier Westgård.
Det er lenge siden Norsk Tipping tok i bruk moderne prosjektmetodikk. Allerede i 2008 startet de med agile team. Nå arbeider de fleste i små, tverrfaglige team som er ganske selvstyrte. Teamene kan plukke sine egne oppgaver, og arbeider i korte interaksjoner med tydelige målsetninger og kontinuerlige leveranser.
En sterk merkevare
Alle kjenner til Norsk Tipping, og de fleste av oss har vel drømt om å få en telefon fra Hamar etter lottotrekningen lørdag kveld.
– Selvfølgelig er det gøy å få lov å være med å lage kundeopplevelser og løsninger som du både ser på nett og TV. Vi har mer enn to millioner brukere, så det er mange som kjenner til produktene våre, fagmiljøet er sterkt, og vi er stolte av det vi gjør. I tillegg er Norsk Tipping en hyggelig arbeidsplass med godt miljø, og hvor det også legges vekt på det sosiale, sier Brønn og Westgård avslutningsvis.
Fakta
Samfunnsoppdraget til Norsk Tipping er å tilby et ansvarlig og attraktivt spilltilbud der overskuddet går tilbake til samfunnet
Norsk Tipping har cirka 400 ansatte, rundt 200 av dem arbeider med IT, enten med utvikling eller drift
Hovedkontoret til Norsk Tipping er lokalisert på Hamar
Av Tom Backe