Spektakulært nordlys, hvalsafari, sjøsprøyt på rib-tur, reinslede tur og gastronomiske matopplevelser. Turoperatøren Æventyr gir deg minner for livet.
Det hele startet i 2017 hvor Vegard Berge Uglebakken, som den gang var økonomidirektør i Hurtigruten Svalbard, så for seg å endelig sette Alta på kartet. På fem og et halvt år senere har han gjort nettopp dette. Med sine 100 ansatte har han gitt nordmenn og turister evige minner gjennom skreddersydde firmaturer og privatturer i vakre Alta.
– Gjennom tusenvis av år har en kultur med sterke bånd til naturen bygget seg opp her i Alta. Med naturen som arena og de gamle historiene i genene ønsker vi å tilby et stort spekter av opplevelser, forteller han.
Kontraster og variasjon skaper opplevelser
Alta er en kommune i Troms og Finnmark og har over 20000 innbyggere. Området består av storslagne fjell, dalfører med vassdrag og frodige, flate områder. Med merkenavnet Nordlysbyen tilbys turister eksklusive og autentiske kulturopplevelser i et arktisk miljø. Alta har stor variasjon mellom årstidene og målet for Æventyr var å skape sesongtilpassede utflukter hele året, med både nordlys, midnattssol og dagaktiviteter.
-Våre kunder får et stort spekter av opplevelser og Alta er et 12-måneders marked. Fra hvit, kald vinter med mørketid, til spirende vår og det magiske arktiske lyset om sommeren til høstens fargerike spill. Hver måned endrer omgivelsene seg og viser seg fra sin beste side, forteller Vegard.
Vegard Berge Uglebakken
Foto: Mads Sudhr Pettersen
Æventyr har «naturlige møter», med møtelokaler som ligger midt i naturen og gir deltagere en magisk ramme på sine kurs og konferanser. Pausene kan benyttes til blant annet sledetur, rib med hval, huskytur og det hele toppes med en kulinarisk opplevelse, med arktiske råvarer fra naturen rett uten for døren.
– Vi tilbyr noe vi kaller for Nordisk Gourmet Tapas basert på de beste råvarer. Her får du smake på hjemmebakt ølbrød, boknafisk, lam fra Kvænangen, rein fra Finnmark og potet fra Tangen gård. I tillegg har vi utviklet arktiske cocktails inspirert av de røffe nordiske årstidene, med håndlagde siruper og lokalt brennevin.
Bærekraftsmål og fremtidige arbeidsplasser
Under Covid 19 fikk Æventyr, som de fleste andre, nye utfordringer og en uforutsett motstand. Nå var det enten vinn eller forsvinn og Vegard forteller om en tid med refleksjon og fokusendring.
– Vi hadde egentlig bygget oss ganske store, men når covid kom, måtte vi endre fokus. Vi har ingen konkurrenter, men heller samarbeidspartnere som bruker hverandre for å gi et komplett tilbud. Vi ga alt og har nå egen HR-avdeling, markedsavdeling, turproduksjon, i tillegg til hoteller og restauranter, og har økt omsetning med 60 prosent i perioden.
Æventyr har gode prognoser for sommeren og Vegard vet at sesongen frem til julebord også er hektisk. Bedriften har ambisjoner om å utvikle Æventyr akademiet, som skal sørge for toppkvalifiserte ansatte som skal gi kundene opplevelser for livet.
– Alta har mye høy kompetanse og nærheten til Oslo og Tromsø gjør byen til et pendlersted og gi attraktive arbeidsplasser for fremtiden forklarer Vegard.
De har også fokus på 5 bærekraftsmål som skal sørge for felles globale retning.
– Vi har valgt oss fem bærekraftsmål som handler om å utvikle Alta til å være en bra plass å bo. Vi har samarbeid med Finnmarkskollektivet, som er en rusinstitusjon hvor vi gir veiledning og arbeidsplass til noen som har falt utenfor. Det er et spennende prosjekt som gjør Æventyr til en sosial entreprenør. Vi har akkurat ansatt to i faste stillinger og i tillegg har vi fokus på å rydde plast og søppel fra strendene i omegn. Vi håper at vi med Æventyr kan være med å starte reisen mot en grønnere fremtid.
Minner som varer evig
Våre kunder sier om oss:
«Dpend dro med en liten gruppe til Alta for å oppleve natur, lokal mat, Finnmarksvidda og den nordnorske kulturen. Det ble en opplevelse som vi sent vil glemme.
Æventyr sine dyktige folk leverte det vi ønsket oss i tillegg det vi ikke hadde tenkt på. Takk for en perfekt regissert tur på sjø og over vidda!»
Njål Kjellesvik Norheim
Leder marked og kommunikasjon, Dpend
Tekst: Cathrine Naglestad